De vraag
Ik denk dat mijn vrienden op me neerkijken
Na het gymnasium gingen al mijn vrienden studeren. Ik ben als enige een opleiding verpleegkunde gaan doen. Sinds ik dat doe, heb ik het idee dat ze op mij neerkijken. Ze praten over de universiteit alsof dat het enige is op de wereld. Terwijl ik me echt verheug op mijn toekomstige ziekenhuiswerk. Mijn vrienden begrijpen niet waarom ik geen geneeskunde ben gaan studeren. Het drijft ons langzaam uit elkaar. Waarom is een beroep of een opleiding zo belangrijk voor hoe mensen je zien?

Het advies
Wat goed dat je een beroepskeuze hebt gemaakt waarbij je je verheugd op je toekomstige werk! Dat klinkt als een authentieke keuze!
Je schrijft dat je het idee hebt dat ze op je neerkijken. De eerste wedervraag die ik je hierop zou willen stellen is of je hier ook daadwerkelijk bewijs voor hebt. Het kan namelijk een idee zijn dat je iets op je vrienden (en hun gepraat over de universiteit) plakt, zonder dat dit werkelijk betekent dat ze jou van minder waarde vinden.
Een oplossing bij het hebben van deze ideeën is om deze te checken bij de personen waarbij je dit denkt. Het is vaak eng om te checken, maar het geeft je wel direct een idee over hoe het werkelijk zit (en jij kunt voelen of zij authentiek antwoord geven).
Je studententijd is vaak een tijd waarin je identiteit en eigen waarden en normen flink onder druk komen te staan. Enerzijds kan het zijn dat je nog onzeker hierover bent en ergens bij wilt horen, anderzijds merk je ook steeds meer je eigen voorkeuren en behoeftes op. Om dan vast te houden aan jezelf zijn, vraagt best veel van je. Het komt dan ook regelmatig voor dat vriendschappen die al vroeg in de kindertijd zijn ontstaan ineens veranderen of doodbloeden omdat ieders identiteit en authenticiteit zich meer en meer echt begint te vestigen.
Jij kunt je afvragen of je nog bevriend wilt zijn met mensen die jou niet in je waarde laten of je beoordelen op je beroepskeuze. Jij bent degene die bepaalt wie het langst en meest trouw aan jou is, jijzelf of iemand anders.
Vriendelijke groet,
Rogier Poels