De vraag
Mijn man kan niet zonder zijn moeder
Beste Aleid en Berthie,
Sinds 3,5 jaar heb ik een hele leuke relatie met een prachtige man. We hebben zeven maanden geleden een zoontje gekregen. In mijn jeugd en pubertijd is er nogal veel gebeurd: scheiding, dood vader, misbruik leraar, anorexia, schuld na een onderneming. Maar alles heb ik zelf en met therapie zo goed mogelijk verwerkt.
Mijn vriend komt uit een warm nest en heeft nog weinig meegemaakt. Hij heeft een winkel, waar ik ook in meewerk, samen met zijn moeder. Het probleem is dat hij zo’n sterke band met zijn ouders heeft – en dan vooral met zijn moeder – dat hij eigenlijk niet zonder haar kan. Alles wordt met hen besproken en hij wil hun net zo verzorgen als zijn eigen gezin. Dit gaat mij zo tegenstaan, dat we er al regelmatig woorden over hebben gehad.
Hij snapt me wel, maar vindt het moeilijk te accepteren dat hij zijn ouders moet loslaten en met mij een gezin heeft. Ik wil graag dat zijn moeder uit de winkel gaat, maar dat is het enige wat ze heeft. Ik wil ook niet te veel doordrammen. Eerlijk zijn tegen zijn ouders kan ik ook niet, omdat ik weet dat hij niet achter me staat en toch voor zijn ouders kiest. Ik heb het gevoel dat ik geen kant op kan, terwijl ik altijd zeer ondernemend en actief was.
Heeft u een tip hoe ik hier mee om kan gaan en ook meer lucht krijg?
Groeten van Tamar

Het advies
Hallo Tamar,
Je geeft aan dat je in je jeugd met traumatische en verlieservaringen te maken gehad hebt. Dit zal je beeld en visie op gezinnen gevormd hebben. Je man heeft andere ervaringen opgedaan; hij is opgegroeid in een hechte en warme familiestructuur. Dit zijn zeer verschillende achtergronden.
Het lijkt mij goed om met je man in gesprek te gaan over je eigen onzekerheden en angsten die de sterke band tussen je man en je schoonmoeder oproept. Wat maakt dat je hier last van hebt? Heeft het te maken met je verleden? Of is er bijvoorbeeld angst dat je positie als partner minder belangrijk wordt?
Wanneer dit duidelijk is kun je aangeven wat je eventueel nodig hebt van je man. Het gaat daarmee niet meer om wat je schoonmoeder fout doet maar om jouw behoeften. Laat hierbij ruimte voor je man over om zijn eigen keuzes te maken. Wanneer je voorwaarden aan het contact met zijn ouders stelt vraag je hem bijna om onmogelijke keuzes te maken. Probeer te kijken wat je zelf nodig hebt om je eigen gezin goed te (blijven) vormen.
Een ander punt om over na te denken. Een relatie van 3,5 jaar is vaak nog een relatie is die gebaseerd is op de overeenkomsten; een meer gevormde en gelouterde relatie valt of staat bij de integratie en acceptatie van de verschillen.
Succes.
Groeten van Aleid Sardemann en Berthie Janssens
Gezinstherapeuten Aleid Sardemann en Berthie Janssens beantwoordden eerder vragen van Psychologie Magazine-lezers over schoonfamilie.