De vraag
Ik schaam me voor mijn schoonouders
Beste Jolet,
Het is misschien een taboe om het uit te spreken, maar ik schaam me voor mijn schoonouders. Ze zien er zo armoedig uit dat je ze op straat bijna een euro wilt geven. Terwijl ze geld genoeg hebben! In ons dorp vertellen ze overal trots dat ze mijn schoonouders zijn. Ik heb geprobeerd met ze te praten over hun kleding, maar dat hielp niets. Nu ze oud zijn, hebben ze mijn hulp nodig en moet ik ook met ze in het openbaar verschijnen. Dat belast me zo dat ik er lichamelijke klachten van krijg. Ik voel me wel schuldig, maar toch ben ik bang dat mensen zich afvragen waarom ik er niets aan doe dat die twee oude mensen er zo bijlopen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het dorp weet vast wel dat zij uw schoonouders zijn en dat zij zich niet zo goed verzorgen als u dat zelf doet. Probeer u daar maar bij neer te leggen. Het kleedgedrag van uw schoonouders is niet te veranderen, dus moet u uw eigen gevoelens veranderen als u rust wilt krijgen. Waarom maakt het u zo onzeker wat mensen van u vinden? U weet toch zelf wel wat u waard bent? En waarom vindt u sjofelheid zo erg? Er zijn namelijk ook mensen die soberheid juist als een deugd beschouwen en die een heel verzorgd uiterlijk burgerlijk, opschepperig of aanstellerig vinden. Het zou fijn zijn als u erin slaagde om aan het kleedgedrag van uw schoonouders een positievere betekenis te geven.