De vraag
Ik blijf kopen: ben ik nog te redden?
Ik ga eigenlijk nooit bewust shoppen, maar als ik in de stad ben zie ik altijd wel iets dat ik volgens mij nog moet hebben. En ik heb al zo veel. Ik heb acht kasten en ze zitten allemaal vol.
Ik heb pas opruiming gehouden. Drie vuilniszakken vol schoenen, vier vuilniszakken met kleding, een met tassen en ik kan niet zien dat er iets uit de kasten is verdwenen. Ik word soms wanhopig van mezelf. Ik loop al een maandsalaris achter maar kan niet de discipline opbrengen om te stoppen.
Ik wil erg graag naar Australië, maar mijn spaarrekening raakt leeg. Als ik in een winkel sta en ik denk: ‘Ik kan het eigenlijk niet betalen, ik moet dit niet doen’, dan komt er iets over mij van: ‘Hoezo niet?’ Op de een of andere manier vind ik dat ik het verdien om dat voor mezelf te kopen. Ik ben alleenstaand, nooit erg gelukkig geweest in de liefde en ik denk dat ik een leegte opvul.
Ben ik nog te redden?

Het advies
Je verhaal is voor veel mensen herkenbaar: je wil wel veranderen, maar het lukt je niet om grip te krijgen op je koopgedrag. Zo frustrerend! Vooral omdat je heel goed weet dat het je op de lange termijn niet gelukkig maakt.
Hoe komt het dan dat het zo moeilijk is om je gedrag te veranderen? Nou, omdat het op korte termijn wel iets oplevert.
Je voelt je niet lekker, om wat voor reden dan ook, je gaat naar de stad, laat je meeslepen door alle leuke dingen die je ziet en denkt op dat moment dat het je blij of gelukkig zal maken als je het artikel koopt. En dat is ook zo! Je hebt jezelf verwend, vind dat je het verdient en krijgt misschien ook wel complimenten over je leuke kleren, tassen en sieraden.
De problemen komen pas later: volle kasten, lege bankrekening en negatieve gedachten over jezelf omdat je je niet hebt kunnen beheersen. Die problemen geven een hoop zorgen en stress en de manier om je spanning te verminderen is… shoppen! Op die manier ontstaat een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.
Een eerste stap heb je al genomen door je kasten op te ruimen en de confrontatie aan te gaan met de gevolgen van je koopgedrag. En je hebt ook nagedacht over de achterliggende redenen van je koopdrang.
In de behandeling zijn dat belangrijke onderdelen, dus je bent jezelf al aan het helpen. Verder vragen we mensen een Aankoopdagboek bij te houden, waarin je al je uitgaven bijhoudt. Op die manier krijg je zicht op de bedragen die je uitgeeft.
Je zou na een paar dagen eens kunnen terugkijken in je dagboeken om te zien of je nog steeds blij bent met je aankopen. Onze ervaring is dat mensen maar heel kort genieten van hun ‘buit’, soms is het fijne gevoel al weg op het moment dat ze de winkel uitlopen.
Vaak gaat er aan het kopen een bepaald gevoel vooraf: rusteloosheid, frustratie, spanning, het idee dat je een beloning verdient, of dat je troost nodig hebt. Het is belangrijk om te ontdekken wat die gevoelens veroorzaakt. Heb je bijvoorbeeld een conflict op je werk, of drie eenzame avonden gehad? Of heb je het zo druk dat je geen tijd hebt om te ontspannen?
Pas als je weet wat je gevoelens veroorzaakt kun je zoeken naar een passendere oplossing. Je kunt een gesprek aangaan met de collega waar je een conflict mee hebt, of zorgen dat je twee avonden in de week vult met een leuke activiteit.
In de tussentijd zul je een andere manier moeten vinden om je spanning kwijt te raken. Sommige mensen doen dat door te gaan wandelen, schrijven, schilderen of puzzelen. Het is belangrijk dat je iets vindt dat bij je past.
Misschien heb je iets aan deze tips. Als je er alleen niet uitkomt, ben je van harte welkom om er samen eens naar te kijken!