De vraag
Ik kan mijn ex niet blijven ontlopen
Beste Jolet
In maart heeft mijn vriend onze relatie na anderhalf jaar beëindigd omdat ‘zijn gevoelens weg waren’. Binnen drie weken kreeg hij een relatie met een goede vriendin. We zitten alledrie bij dezelfde studentenvereniging.
Omdat ik het nog steeds moeilijk vind hen samen te zien, vermijd ik veel activiteiten van de vereniging, bijvoorbeeld de gezamenlijke vakantie. Ik heb het hier erg moeilijk mee, omdat ik goede vrienden heb binnen de vereniging. Ik heb me er altijd heel erg op mijn gemak gevoeld en was heel actief. Mijn ex-vriend trekt zich niets aan van mijn gevoelens en is niet bereid eens een activiteit over te slaan zodat ik kan komen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ontzeg uzelf geen leuke activiteiten, want die helpen u het einde van deze relatie te verwerken. Afleiding en vriendschap zijn goed voor u. Bovendien: als u het nieuwe stel samen ziet, zal de realiteit beter tot u doordringen. En dat is goed. Dat uw ex geen rekening wil houden met uw gevoelens, toont hoe weinig hij om u geeft. Helpt dat inzicht niet om hem te laten vallen? Kent u het spreekwoord: Living well is the best revenge? Stap uit de slachtofferrol en ga weer volop van het studentenleven genieten. U zult zien dat de liefde nog iets veel mooiers voor u in petto heeft.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, november 2006