De vraag
Hoe kan ik mijn moeder vergeven?
Mijn ouders zijn gescheiden omdat mijn moeder een geheime affaire had. Daar moest ik zelf achter komen. Ik dacht dat ik mijn moeder inmiddels had vergeven, maar ik ben vaak nog boos op haar. Ik hoop dat ik ooit de moed heb om daar met haar over te praten. En ook dat ik haar dan kan helpen, want achter haar ‘vrolijke masker’ schuilt vast veel pijn. Maar dan moet ik haar eerst kunnen vergeven en hoe doe ik dat?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Je moeder heeft een keuze gemaakt waar jij niet achter kunt staan en een oordeel over hebt. Welke redenen heb je daarvoor?
Vanwege de normen en waarden in jullie gezin? Of omdat je voor je vader opkomt? Of omdat de scheiding van je ouders je gezin overhoop heeft gegooid? Of doet het feit dat er een geheim was de meeste pijn? Heeft dat je vertrouwen geschaad in je moeder en in wat ze je heeft geleerd?
Je bent al begonnen haar te ‘ontschuldigen’ (het haar niet aan te rekenen) door achter haar vrolijke masker te willen kijken. Dat is mooi, want dat is een vorm van vergeven. Maar kom zelf achter je masker van zwijgen vandaan.
Stop met dingen voor haar in te vullen en bespreek ze. Wees benieuwd wat haar drijft. Deel je boosheid, je zorgen en wat dit allemaal voor je betekent. Probeer haar hierbij niet te veroordelen. In veel relaties maakt de een vroeg of laat keuzen waar de ander niet achterstaat.
Werk samen aan het vertrouwen binnen jullie relatie. Zo blijven jullie levenslang met elkaar verbonden.