De vraag
Mijn broers relatie verpest alles
Beste Jolet,
Ik ben een man van 24 met een iets jongere broer. Mijn broer en ik zijn altijd erg close geweest. Sinds hij een vriendin heeft, ben ik het contact met hem echter helemaal kwijt. Hij heeft alleen maar oog voor haar. Ze komen altijd samen naar onze ouders. Zijn vriendin ligt me niet – ze is druk en trekt alle aandacht naar zich toe. Bovendien zitten ze de hele tijd aan elkaar. Mijn vriendin en ik doen dat niet zo en ik erger me aan dat kleffe gedoe. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is moeilijk om aan te zien dat een geliefde broer zich helemaal overlevert aan een partner met wie u zelf weinig affiniteit hebt. Het zou helpen als u enig begrip had voor de verliefdheid van uw broer, ook al geldt die een vrouw die uw keus niet zou zijn. Vindt u het niet fijn voor hém?
Er zijn verschillende praktische oplossingen. Ga eens apart stappen met uw broer. Of maak een afspraak gevieren, met uw vriendin erbij. Wie weet hoe anders de verhoudingen dan worden.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, april 2007