De vraag
Mijn ouders mogen mijn vriend niet
Mijn vriend voelt zich, na vele pogingen om met mijn ouders te praten, niet welkom bij ons thuis. Mijn ouders vinden hem een loser en denken dat ik (26) geen toekomst met hem kan opbouwen. Dit is al een aantal maanden gaande en ik moet eerlijk bekennen dat ik mentaal opraak. Ik voel me alleen en niet begrepen. Moet ik een keuze maken tussen twee partijen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Je maakt je druk om de belangen van je ouders en je vriend. Heel mooi dat je daar rekening mee houdt, maar waar blijven jouw eigen belangen?
Ouders gunnen hun kind wat – vanuit hun perspectief – het allerbeste is. En dat is volgens jouw ouders een andere man dan deze. Maar hoe denk jíj over de punten waarop zij en je vriend verschillen? Zijn de bezwaren die je ouders aandragen ook voor jou van wezenlijk belang? En hoe denk je zelf over de punten waar je vriend achter wil blijven staan?
Zoek dus uit wat je zelf wilt en belangrijk voor jou is. Zet je eigen waarden en belangen op een rij. Neem daarin de redenen van bezwaar van je ouders mee, evenals je eigen visie op je vriend en zijn waarden in het leven. Weeg ze tegen elkaar af.
Vertel de uitkomst daarvan aan hen alle drie en vraag ze om jouw keuze te respecteren. Zo zet je een constructief gesprek in gang. En je zult je mentaal een stuk beter voelen. Zelfs als blijkt dat je ouders of je vriend moeite blijven houden met jouw keuze.