De vraag
Een relatie als je niet verliefd bent?
Beste Jolet,
Ik ga nu al een tijdje om met een jongen en we hebben het heel leuk met elkaar. We kunnen over alles praten en voelen ons ook fysiek tot elkaar aangetrokken. We zijn niet verliefd. Ik vind dat dat geen probleem hoeft te zijn. Als je het zo leuk hebt met elkaar kun je het toch gewoon een relatie noemen? Maar hij vindt van niet. En hij zei ook dat hij mij ziet als familie, zo vertrouwd voelt het bij mij.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Uw vriend wil deze vertrouwelijke omgang geen relatie noemen. Dat roept vragen op. Is dit alleen een kwestie van naamgeving of betekent het meer? Waarom wil uw vriend zich niet binden? Zoekt hij elders een relatie? In de mail vertelde u niet of er sprake is van seks. Wilt u wel met iemand vrijen die zich niet wil binden?
Misschien is het beter om deze vriendschap te koesteren en elders naar een liefde om te zien. Om op uw vraag antwoord te geven: ja, het kan heel goed dat een relatie ontstaat uit een vriendschap, dus zonder verliefdheid. Bij jonge mensen heb ik dat echter niet zo vaak gezien.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp