De vraag
Zal ik gaan scheiden?
Geachte meneer Vansteenwegen en mevrouw Luyens,
Mijn partner en ik zijn al twaalf jaar bij elkaar en we hebben twee kinderen. Sinds een jaar of twee gaat het niet meer zo lekker in onze relatie. We maken geen ruzie, maar voelen ons niet meer op ons gemak bij elkaar en ik heb minder zin in seksueel contact. Dit geeft spanningen bij mijn partner en ik erger me eraan dat mijn partner zo weinig betrokken is bij ons gezin. Hij heeft hele andere ideeën over samen een gezin vormen dan ik en dat botst soms. Soms denk ik dat ik beter alleen verder kan gaan, want de onzekerheid over wat ik van mijn partner kan verwachten maakt dat ik me ongelukkig over onze relatie voel.
We hebben op het ogenblik een soort time-out in onze relatie en hij woont (tijdelijk?) op een ander adres. Dat geeft veel rust, zowel bij mijn partner als bij mij. De kinderen missen hem. Gelukkig kunnen ze regelmatig bij hem terecht.
Ik merk dat ik hem ook mis en dat ik niet zo goed weet wat ik nu verder met onze relatie wil. Zo op een afstand vind ik hem leuker worden. Ik wil niet terug naar de oude situatie, maar ik wil waarschijnlijk toch nog een poging wagen. Ook voor de kinderen. Ik denk aan een lat-relatie. Welke afwegingen kan ik maken? Hoe moet ik kiezen? Vast bedankt, Laura.
P.S. Ik ben op zoek naar goede informatie over de gevolgen van een scheiding voor kinderen en hoe ze daarin begeleid kunnen worden. Heeft u tips?
S.

Het advies
Alfons Vansteenwegen
Liefdesprofessor
Beste S.,
Door een tijd apart te wonen gaat het wat beter, maar aan de relatie zelf is ondertussen niets veranderd. Dat is een goede indicatie voor een relatietherapie om te zien wat mogelijk is tussen jullie. Indien echter het vooral een beslissingsprobleem is voor jezelf, dan zou ik een korte individuele counseling (vijf keer) aanraden bij een professional die je NIET zegt wat je moet doen, maar die je helpt in jezelf te vinden wat je in verband met deze relatie echt wilt. Beslissingsproblemen over samenleefrelaties zijn uiteindelijk individueel.
Met vriendelijke groeten,
Alfons Vansteenwegen
Meer lezen?
Relatietherapeut Alfons Vansteenwegen schreef onder meer de volgende boeken:
• Vreemdgaan met je partner
• Liefde is een werkwoord
• Als liefde zoveel jaar kan duren
Relatietherapeute Maureen Luyens schreef onder meer:
• Liever vrijen, gids voor een betere seksuele relatie
• Seksuele problemen bij het vrijen
Samen schreven ze:
• Hoe overleef je een liefdesaffaire?