De vraag
Mijn man stond op een datingsite
Beste Jolet,
Enkele weken geleden zag ik op de computer een mailtje aan mijn man waardoor ik ontdekte dat hij op een datingsite stond ingeschreven als single. Hij had gechat met opmerkingen die niet passend zijn voor een getrouwde man. We hebben dit uitgepraat; hij zegt dat het onschuldig was en eigenlijk meer was bedoeld als grap onder collega’s. Ik heb besloten te proberen hem te geloven omdat we altijd een zeer goede relatie hebben gehad. Mijn man doet heel erg zijn best en is heel attent voor me. Hij geeft me de kans alles op de computer te controleren. Ik kan door mijn achterdocht echter helemaal niet van zijn aandacht genieten.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Gezien uw schrik en achterdocht is het een hele prestatie dat u voorrang hebt gegeven aan het behouden van uw goede huwelijk. Maar met dit verstandige besluit zijn helaas uw heftige emoties niet zomaar voorbij. Misschien dat u uw gevoelens – angst, verdriet en boosheid – te snel hebt weggedrukt? Als u uw emoties accepteert (ze durft te voelen), hoe tegenstrijdig en chaotisch ze ook zijn, zult u ze beter een plek kunnen geven.
U zou ze bijvoorbeeld eens allemaal kunnen opschrijven. Schrijven helpt vaak om een traumatische periode af te sluiten. En hebt u al uw pijn en verdriet al eens ongeremd aan uw man getoond? Nog iets heel anders: kunt u zich voorstellen dat uw man nieuwsgierig was naar de erotiek op internet? Het is voor vrouwen niet altijd even makkelijk om mannen te begrijpen, maar als u meer begrip hebt voor wat uw man dreef, kunt u het misschien makkelijker achter u laten.