De vraag
Hoe zorg ik dat ik beter in de groep lig?
Hallo Bregje,
Ik werk in een team van ongeveer 20 mensen (vrouwen en mannen), we werken met 2 à 3 mensen tegelijk (in een 24/7 rooster). Sinds een andere collega weg is gegaan heb ik het idee dat ik een van de minder populaire collega’s ben.
Waarom vind ik dit zo belangrijk en wat zou ik er aan kunnen doen? Ik zou het leuk vinden als ze mij ook eens mee vragen naar een concert of zoiets.
Vriendelijke groet,
Parel

Het advies
Hoi Parel,
Dank je voor je vraag! Acceptatie door collega’s is voor iedereen ontzettend belangrijk. Onderdeel uitmaken van ‘de groep’ geeft ons een gevoel van veiligheid, het biedt gezelligheid en het geeft erkenning van wie je bent. Als je samen goed overweg kunt, gaat het werk ook makkelijker. Maar soms pas je niet in een groep, om welke reden dan ook. Dat hoeft echt niet aan jou als persoon te liggen. Het kan zijn dat een ‘harde kern’ al jaren stilzwijgend bepaalt wie erbij hoort en wie niet. Hoe dan ook: het voelt heel vervelend als je buiten het team valt.
Wat kun je eraan doen? Er is geen snelle route naar de harten van de mensen in jouw groep. Wel zijn er dingen die je kunt doen om te laten zien dat jij je collega’s waardeert en belangrijk vindt.
1. Blijf trouw aan jezelf. Het beste advies dat ik je kan geven. Mensen gaan voor oprecht contact. Een groep voelt haarfijn aan als je te hard probeert in de smaak te vallen. Soms werkt het veel beter om je juist een beetje terughoudender op te stellen zodat mensen naar jou kunnen komen.
2. Als je iemand bent, die wat verlegen is en hierdoor op de achtergrond blijft, dan is mijn advies juist: Laat jezelf zien. We vinden het allemaal leuk om de bijzondere dingen van een collega te leren kennen, dit bepaalt je identiteit. Karel houdt van golf en Simone volgt een cursus Spaans: als ik deze twee dingen weet, kan ik ernaar informeren. Heb jij hobby’s of eigenaardigheden die mensen leuk vinden? Heb je er wel eens over gepraat? Het kan ook je familie zijn of een situatie die belangrijk voor je is.
3. Wat je aandacht geeft groeit. Heb je zelf al eens iemand uitgenodigd voor een activiteit? Neem je taart mee als je iets hebt te vieren? Informeer je naar andermans interesses of zorgen? Schrijf je je collega een kaartje als deze jarig is of het moeilijk heeft? Ja, het is maar hoe belangrijk de contacten voor je zijn, maar doorgaans zegt men: wat je aandacht geeft groeit. Als je contacten met collega’s onderhoudt, gaan ze vanzelf waarderen wat je doet. Echter: als een groep je niet accepteert na een aantal pogingen, houd dan de eer aan jezelf en stop met moeite doen. Accepteer dat het zo is en ga op zoek naar mensen buiten je werk die jou wel waarderen. (een sportteam, familie, vrienden of een hobbyclub).
Ik wens je veel succes toe!
Hartelijke groeten,
Bregje Spijkerman