De vraag
Ik ging naar bed met zijn vriendin
Beste Jolet,
Twee weken geleden is mijn relatie uitgegaan, na vier jaar knokken en tegen mijn zin. Ik kon mijn verdriet accepteren en vertrouwde op betere tijden. Maar nu heb ik iets verschrikkelijks gedaan, waardoor ik me heel erg rot voel. Ik ben naar bed gegaan met de vriendin van mijn beste vriend. We waren samen bier gaan drinken en ik bood geen weerstand toen zij naar mijn slaapkamer kwam en in bed kroop. Op dat moment zag ik het, gek genoeg, nogal luchtig in. Zij heeft het hem verteld; mijn vriend is natuurlijk woedend en wil me nooit meer zien. Kunt u me advies geven? Of moet ik maar gewoon op de blaren zitten? Ik geloof dat ik een monster ben en voel me nu heel erg alleen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
De eerste stap heeft u al genomen: inzien dat dit helemaal fout is en niet goed te praten. Het enige dat u voor uw vriend kunt doen is: toegeven, plechtig beloven dat het nooit meer zal gebeuren, en hopen dat hij u ooit zal vergeven. Maak een afspraak met hen beiden zodat de vriendin van uw vriend dit kan bevestigen. Zij had ook haar aandeel in deze vrijpartij, maar ik raad u af haar te beschuldigen. Het maakt een veel betere indruk als u de volle verantwoordelijkheid neemt voor uw daad. Als u geweigerd had, was er immers niets gebeurd. Als een ontmoeting met hen beiden niet mogelijk is, stuur ze dan een gezamenlijke mail met deze boodschap. Mail of sms niet met de vriendin alleen, dat geeft maar misverstanden. Gun uw vriend vervolgens de tijd. Werk er intussen aan om uzelf te vergeven. Oké, u zat fout, maar fouten zijn menselijk. Een monster bent u dus niet. Probeer dat ‘vertrouwen op betere tijden’ terug te vinden.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp