De vraag
Wat helpt bij erectieproblemen?
Geachte heer van Zessen,
Mijn man en ik zijn dertig jaar gelukkig samen en hebben altijd een goed en optimaal seksleven gehad. De afgelopen drie jaar heeft mijn man te kampen met erectieproblemen, waarvan we dachten dat het vanzelf wel over zou gaan. De problemen begonnen met emotionele sterfgevallen binnen de familie, logisch dat je je aandacht niet bij seks hebt.
We zijn nu drie jaar verder en het begint nu problematisch te worden, aangezien de zin er absoluut is maar de concentratie niet om een erectie vast te houden. Lichamelijk is er niets aan de hand. Voor ons is gemeenschap altijd een belangrijke uiting van intimiteit geweest en dat missen we alle twee enorm.
Is er iets, en dan bedoel ik geen Viagra, waardoor hij weer geconcentreerd kan blijven en zijn angst kan overwinnen tijdens het vrijen? Want faalangst lijkt mij nu het grootste probleem. Hoe kan ik hem daarbij helpen?
Groet, van mij

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Geachte mij,
Met 'geconcentreerd blijven' bedoelt u waarschijnlijk: ontspannen zijn en niet geplaagd worden door angstige gedachten. Het klinkt inderdaad alsof de piemel zelf het nog gewoon doet, maar het mentale proces eromheen niet functioneel meer is. Een keer falen leidt tot anticipatie van falen, dat verhindert het genieten en de overgave aan het voelen, enzovoort. Erecties zijn kwetsbare verschijnselen!
U bent tegen Viagra, misschien uit ervaring of om het principe, maar het middel kan wel degelijk helpen om de negatieve cirkel te doorbreken. Een paar keer kunnen vrijen met een goede erectie kan het zelfvertrouwen herstellen (maar ook afhankelijkheid kweken als de negatieve gedachten in stand blijven).
Beste advies: dit probleem gaat spontaan niet weg. Ga naar een goede seksuoloog en laat eerst serieuze diagnostiek uitvoeren; er zijn tal van kwalen en medicijnen die erectieproblemen met zich meebrengen, en die factoren moeten worden uitgesloten. Als er ochtenderecties zijn en uw man kan masturberen, dan kan de seksuoloog met huiswerkoefeningen en een beperkt aantal inzichtgevende gesprekken vrijwel altijd succes boeken.
Met vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.