De vraag
Mijn man is hevig teleurgesteld als ik niet klaarkom
Beste Gertjan,
Nu ik mijn vraag probeer te formuleren bedenk ik dat ons probleem meer een relatieprobleem is dan een seksueel probleem. Mijn man en ik zijn ruim 35 jaar bij elkaar. Hij wil vaker seks dan ik. Dat snap ik goed. Hij wil niet masturberen dus wil ik hem best aftrekken of zelfs pijpen, maar ik wil dan zelf af en toe buitenschot blijven. Dat wil hij ook niet. Van hem moet ik meedoen. Hij is zelfs hevig teleurgesteld als ik een keer niet klaarkom. Daarbij wil hij ook graag dat ik het initiatief neem.
Ooit konden wij samen genieten van seks, maar ik krijg steeds minder zin. Dit proces is al jaren aan de gang. Ik denk dat dit komt door zijn wens (eis) aan mij om te “presteren.” Hij vindt dat onzin. Ik (66) moet blij zijn dat hij (60) mij nog steeds zo’n aantrekkelijke vrouw vindt, waar hij opgewonden van wordt. We moeten gewoon wat vaker seks hebben dan komt alles goed vindt hij. Mijn verstand zegt dat hij gelijk heeft. Maar mijn gevoel laat het afweten. Om geen “aanleiding te geven” wordt ik afstandelijk, dit komt de sfeer tussen ons niet ten goede. Hoe doorbreek ik dit?
Groeten van Sjanet

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Sjanet,
Afstandelijk doen om geen aanleiding te geven is een strategie waar niemand beter van wordt. Het lijkt me dat je man zijn handen dicht mag knijpen bij je bereidheid om hem te plezieren. Nu is het zo dat veel mannen en vrouwen (extra) opgewonden worden als ze de opwinding van hun partner zien of kunnen bewerkstelligen.
Hij moet echter ook leren dat hij van jou en zijn opwinding mag genieten zonder het schuldgevoel dat jij niet meedoet. Veel mannen kunnen moeilijk omgaan met zo'n 'liefdesgift' - daarom is jouw orgasme voor hem belangrijk, dan staat de rekening voor zijn gevoel weer op nul (wat jij ervan vindt is in zijn opstelling helaas minder belangrijk).
En als hij er toch op staat dat jij ook volop meedoet, dan moet hij ook de consequentie overzien, namelijk dat er veel minder vaak seks plaatsvindt. In een goede relatie mag je over en weer best een beetje over elkaars grenzen gaan, maar zoals jij het beschrijft gaat het te ver en ik raad je dan ook aan daarmee te stoppen. Je merkt niet voor niets dat je gevoel voor hem verandert.
Met vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.