De vraag
Hij heeft webcamseks met mannen
Mijn man en ik zijn al 22 jaar getrouwd. De laatste tijd heb ik niet meer zoveel zin in seks, misschien door de overgang. Onlangs heb ik ontdekt dat mijn man voor de webcam masturbeert met mannen. Hij zegt dat hij ze niet in levenden lijve ontmoet omdat hij daar geen behoefte aan heeft en bang is een ziekte op te lopen. Kan ik erop vertrouwen dat webcamseks met mannen voor hem voldoende zal zijn?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Nee, je kunt er niet van op aan dat dit voldoende voor hem is. Je weet al dat hij dit stiekem deed, dus wat maakt dat je denkt dat hij in het vervolg actief openhartig is over zijn seksleven?
Als jullie het aandurven, lijkt het me een goed moment om de seksuele balans op te maken. Wat wil jij met je seksualiteit? Vind je het wel best dat de zin bij jou wegraakt? Hoeft vrijen niet meer? Wat wil hij met jou, met zijn eigen seksualiteit?
Welke grenzen wil je samen hanteren (wel online maar niet fysiek met anderen bijvoorbeeld) en hoe eerlijk of openhartig wil je daar samen over zijn? Je kunt ook afspreken dat hij het discreet doet en jou in het ongewisse laat, maar dat gesprek moet je wel voeren.
Dit zijn niet de makkelijkste onderwerpen. Als je het gesprek niet aangaat, mag je ervan uitgaan dat er verwijdering optreedt. Niet omdat hij met webcamseks bezig is, maar omdat verzwijgen van belangrijke onderwerpen het altijd lastiger maakt om op andere belangrijke onderwerpen open te zijn naar elkaar.