Seks is een van de lekkerste dingen die er zijn – en toch lukt het veel mensen niet om er zo veel van te genieten als ze zouden willen. Bijvoorbeeld doordat ze seksuele problemen hebben: 19 procent van de mannen en 27 procent van de vrouwen heeft moeite met voldoende opgewonden worden of een erectie of een orgasme krijgen, bleek uit recent onderzoek door het Kenniscentrum Rutgers.

TEST
Doe de test »

Hoe mindful ben je in bed?

Een deel van de oorzaken is aanwijsbaar fysiek; langdurige stress kan bijvoorbeeld leiden tot verlies van libido. Maar seksuele problemen hebben vaak ook te maken met de gedachten die we er tijdens het vrijen op nahouden. We maken ons zorgen dat de ander ons niet aantrekkelijk vindt (‘Als hij maar niet op mijn dijen let!’).

Of we stellen hoge eisen aan het vrijen: we willen een perfecte erectie of vinden dat we móéten klaarkomen. En soms zijn het heel alledaagse gedachten die ons afleiden: over die presentatie volgende week, of de boodschappen voor dat etentje morgen.

Mindful seks

Maar naarmate we meer nadenken tijdens het vrijen genieten we er minder van, bewees de Amerikaanse psycholoog Natalie Dove in een onderzoek. De aandacht die uitgaat naar allerlei gedachten leidt immers af van de seks zelf en wat er tijdens het vrijen in je lichaam gebeurt.

En om van een vrijpartij te kunnen genieten is het juist nodig dat je volle aandacht uitgaat naar je zintuigen: wat voel, zie, ruik, proef, hoor je? Die zintuigelijke sensaties veroorzaken seksuele opwinding. Seks is, kortom, iets om te ervaren en te doen, niet om bij na te denken. Tenminste, niet wanneer je ermee bezig bent.

"Wedden dat het veel lekkerder is?"

-

Ah, een gedachte!

Je hoeft dus niet zozeer ánders te gaan denken over de seks of je eigen aandeel erin; je denkt toch wel wat je denkt. Wel gaat het erom je aandacht bewust te richten op de seks in plaats van op allerlei gedachtenspinsels die je meeslepen. Gedachten zijn er dan nog steeds, maar ze krijgen veel minder kans om het vrijen te bederven.

Een gedachte zoals: hoe laat zou het bezoek morgen op de stoep staan? merk je simpelweg op (ah, een gedachte!) en je doet er verder niets mee. Je laat haar los en richt de aandacht weer op je eigen lichaam en dat van je partner. Dán ben je mindful, dat wil zeggen met volle aandacht, aan het vrijen. Wedden dat het veel lekkerder is?