De vraag
Helpt mindfulness bij perfectionisme?
Ik herken veel in het stuk over het malen. Op het werk ben ik een tijd geleden gestopt met een functie omdat ik steeds harder, meer uren, ging werken om het aan te kunnen. Ik kon het werk thuis niet loslaten, piekerde erover, kreeg slaap en ook fysieke problemen.
Nu ben ik erg onzeker geworden op het werk, kan me slecht concentreren en blijf maar info opzoeken over klussen die ik moet doen. Ik reageer ook overgevoelig en niet effectief als ik kritiek krijg (voor iets dat deels niet mijn verantwoording is).
De psycholoog die ik nu opzoek zegt dat ik moet ontspannen en leuke dingen doen, en grenzen stellen. Ik vraag me af of dat voldoende is om er echt verder mee te komen zodat ik weer de oude energieke ‘ik’ wordt. Zij zegt dat ik perfectionistisch ben en juist niet te hard moet willen werken. Daar herken ik overigens wel wat in, maar ik knap zo langzaam en niet voldoende op. Mijn vraag is: is een mindfulnesstraining daar effectief voor? Of heb je een ander advies?

Het advies
Expert
Frans Schalkwijk
Psychoanalyse
Een van de dingen die een psychotherapeut meestal niet doet, is het zo maar adviseren van iemand die al in behandeling is bij een collega. Is wat je beschrijft het enige dat ze zegt of koppelt ze daar nog wat aan vast? Zo niet, dan zou ik haar daar actief naar vragen zodat je beter greep krijgt op haar hulpverleningsstrategie. Want de adviezen die ze geeft klinken zinvol, maar de vraag is natuurlijk inderdaad ‘en hoe doe je dat?’ In het algemeen kan je stellen dat mindfulnesstraining helpt op dezelfde manier als meditatie of yoga: je richt de aandacht naar binnen en probeert tot rust te komen. Dus ja, dat kan een manier zijn om tot rust te komen.
Als je mijn antwoord in de vraag over het malen op deze site vergelijkt met de aanpak van adviezen of mindfulnesstraining zie je een verschil: in mijn antwoord adviseer ik op zoek te gaan naar onderliggende, afgeweerde angsten en conflicten, die op tafel kunnen komen door jezelf voortdurend verdiepende vragen naar angsten en conflicten te stellen (al dan niet in therapie).
In de meer gedragsmatige benadering staat voorop dat je naar oplossingen zoekt en kijkt welke gedachten of gedragingen die oplossingen verhinderen. Vaak is het een kwestie van wat bij jou past en bij wat voor soort psycholoog je terecht komt. Overigens, mensen met klachten van perfectionisme en overwerktheid knappen bijna altijd langzaam op. Helaas, maar waar.