De vraag
Waarom blijf ik zo malen? (2)
Beste Frans,
Dankjewel voor het antwoord op mijn eerste mail over waarom ik zo blijf malen.
Het malen van mij als reactie op kritiek komt omdat het een gevoel bij mij los heeft gemaakt waar ik nog geen greep op heb. De onlangs gekregen kritiek heeft in mij losgemaakt een gevoel van lamleggen, maar ook brengt hij mijn geest in de war. Omdat hij eerst mijn werk in twijfel trekt en letterlijk zegt ‘dat heb je niet goed gedaan’ en hij geeft zijn mening over mijn werk.
Daarna zegt hij dat het toch wel oké is en maar door moet gaan met wat ik had bedacht. Ik had hierdoor een flink aantal dagen een dusdanig rotgevoel van niet sterk, niet krachtig een gevoel van het bijna niet meer trekken. Ik weet eigenlijk niet welke vraag ik dan nog heb. Misschien heb ik behoefte aan uitleg. En wil eigenlijk ook weten wat iemand bezield die zulke boodschappen uitzend.
Gr Kaatje

Het advies
Expert
Frans Schalkwijk
Psychoanalyse
Beste Kaatje,
Ik hou het kort, want anders wordt het nog een soort online-therapie. Mij vallen twee dingen op.
Je gaat nauwelijks bij jezelf te rade en je verbreedt de context van de gebeurtenis niet, maar je herhaalt wat er gebeurde. Dat brengt je blijkbaar niet verder, vooral omdat je niet de stap zet die een psycholoog je voor zou leggen: wat is het in mij dat ik hier zo sterk op reageer? Een bedrijfscoach of een communicatiedeskundige zou natuurlijk wat anders adviseren, bijvoorbeeld inderdaad gewoon om uitleg vragen of hem feedback geven over wat zijn gedrag voor jou betekent. Maar ja, daar ging je vraag niet over, die ging over het blijven malen. Hierin kun je goed het verschil zien tussen een vraag voor coaching of therapie, trouwens.
Het tweede dat me opvalt is dat, gezien hoe het verhaal verder ging, de feitelijke gebeurtenis een storm in een glas water is. Hij trekt zijn kritiek terug en geeft je alsnog krediet. Jouw reactie onderschrijft mijn veronderstelling: je klinkt ontzettend boos en verontwaardigd: ‘wat bezielt zo iemand?’ De boosheid  die er in door klinkt duidt op een verontwaardigde boosheid: ‘dat iemand mij zoiets aandoet’. Met de vraag naar het waarom van die gevoeligheid zou je dus aan de slag kunnen.
Vriendelijke groet, Frans Schalkwijk