De vraag
Ik kom niet meer tot rust door de hoge werkdruk
Ik ben lerares op een basisschool, en de werkdruk wordt hier steeds hoger. Ik geniet echt van mijn werk – maar in bepaalde perioden waarin ik veel moet doen merk ik al snel een lichamelijke spanning op.
Even tot rust komen is moeilijk voor mij als er veel moet gebeuren. Van nature ga ik maar door en door. Tevens is het moeilijk om voor de klas even tot jezelf te komen, met al die kinderen. Wellicht heb jij tips?

Het advies
Aandacht besteden aan je ademhaling is hierbij van groot belang. Er is zeker een oefening die, als je voor de klas staat, goed te doen is. Zet je voeten bewust neer en zorg dat je naar je voeten toe uitademt en je lichaam daarbij goed opricht. Dat gevoel van lichamelijke spanning kun je mee naar buiten ademen.
Door in de richting van je voeten uit te ademen en ook weer vanuit je voeten in te ademen, zal je aandachtspunt zich naar beneden verplaatsen. En daar, in het lichaamsmidden, bevindt zich het centrum van je mentale kracht en je energiehuishouding. Op die manier kom je volledig ‘in je kracht’ te staan.