De vraag
Wat heb ik aan zo’n hoog IQ?
Beste Jolet,
AIs kind ben ik (man, 31) vaak gepest omdat ik ‘anders’ was. Ik speelde niet mee met voetbal en hield van leren. Op de basisschool zagen leraren dat ik niet geconcentreerd werkte en snel afgeleid was, maar niet hoe uitdagingen me inspireerden. Daardoor heb ik een lage opleiding gevolgd.
Later toonden tests aan dat ik (hoog)begaafd ben. Leuk om te weten, maar ik word overal afgewezen om mijn lage opleiding. Soms weet ik me geen raad met al mijn gedachten, maar als ik geen kennis binnenkrijg, voel ik me ook niet prettig.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
U heeft nog een heel leven voor u, dus het is niet te laat om alsnog te gaan studeren, eventueel in deeltijd of online. Veel mensen doen dat. Daarvoor is het echter wel nodig dat u uw aandacht lange tijd kunt richten op één ding. Uit wat u over uw gedachten schrijft, leid ik af dat uw concentratie misschien een probleem is. Als dat zo is, kunt u beter een baan zoeken waarin u zich al werkend verder kunt ontwikkelen.
Nu, als volwassene, kunt u profiteren van uw hoge IQ: breng uw situatie in kaart en kies een plan dat goed bij al uw (on)mogelijkheden past. Als het niet lukt goed te focussen, vraag dan via de huisarts hulp aan een psycholoog.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp
Pak aan wat je dwarszit
Coachfinder
Pak aan wat je dwarszit
Minder stress, ander werk, meer zingeving of iets anders waarbij je wel een duwtje in de rug kunt gebruiken? Een coach helpt je om sneller je doelen te bereiken.
Vind je ideale coach