De vraag
Bang voor de baas
Dag Ulrike,
Ik voel me soms zwaar ondergewaardeerd op mijn werk. Er wordt helemaal niet geïnvesteerd in het team. Als ik om een studiedag vraag, wordt het me gewoon kwalijk genomen. Mijn afdelingshoofd zegt nog net niet: ‘waarom ga je niet achter de geraniums zitten’. Maar zegt dan, ‘gunst, dat jij niet gaat reizen of zo’.
Ik zit namelijk al in een overbruggingsuitkering, terwijl ik nog gewoon werk. Ze zei ook tegen mij, ‘Ik denk dat jij mij en de teamleider niet ziet zitten als leidinggevende’. Een beleidsdag en intervisie noemt ze een studiedag.
Ik werk als verpleegkundige in een team. Het ziekenhuis verkeert nu in financiële nood door mismanagement. De directie schuift alle schuld naar de overheid, zorgverzekeraars etc. Geen fijne situatie, temeer daar de doelgroep steeds zwaarder wordt. (t.b.s.ers, verslaafden etc.).
Ik heb wel een fijn team, maar niemand durft zijn mond open te doen. Bang voor ontslag. Een lastige situatie en het maakt het werk er niet leuker op. Ja, eigenlijk vraag ik me af: hoe kan ik het beste overleven of tenminste nog enig plezier uit mijn werk halen? Gezien mijn leeftijd wordt het moeilijk om nog te veranderen.
Vriendelijke groet,
Helmi

Het advies
Dag Helmi,
Dat lijkt me geen prettige situatie: lastig afdelingshoofd, financiële problemen en mismanagement in de organisatie en een moeilijke doelgroep. Gelukkig is het een fijn team.
Het is bekend dat er op het werk balans moet zijn tussen stressoren en energiebronnen (leuke dingen die energie geven). Anders raak je gedemotiveerd en soms zelf ziek. De balans bij jouw lijkt nu zoek.
Om goed te overleven kun je twee richtingen inslaan:
1. Leg je erbij neer hoe het is. Ik hoor uit je tekst dat je er van alles van vindt: je hebt een mening hoe het anders zou moeten en wat het afdelingshoofd (en de teamleider) anders en beter zou moeten doen (waarderen, studiedagen geven, beter managen etc.). Waarschijnlijk heb je daar zelfs gelijk in. Alleen kun je het momenteel niet beïnvloeden.
Je ergeren geeft stress en kost energie. Daar heb je je vooral jezelf mee. Spaar deze energie door te accepteren dat er aspecten zijn waar je nu niets aan kunt doen: je hebt een afdelingshoofd die geen waardering uitspreekt en er is mismanagement.
Richt je op je team, en je doelgroep en andere dingen in je leven die je wel energie geven. Kijk wat jezelf kunt doen om meer plezier uit je werk en je leven te halen. Bedenk ieder dag een actie die jij fijn vindt en waar je in je plezier niet afhankelijk bent van anderen die je dat plezier niet geven. Dat kan van alles zijn: leuk praten met een ander teamgenoot, gaan wandelen in de zon etc. Probeer niet teveel je ergernis ook uit te spreken en te klagen (als je dat al doet). Niet omdat het ‘niet mag’, maar je herinnert jezelf zodoende steeds aan de dingen die niet leuk zijn. Heb het met anderen vooral over leukere zaken van het leven.
2. Investeer in de relatie met je afdelingshoofd (en teamleider?). Ga een keer met je afdelingshoofd in gesprek. Vertel haar dat je jullie relatie lastig vindt en dat jij je niet gewaardeerd voelt. Luister ook wat zij te zeggen heeft. Ze geeft al aan dat zij denkt dat jij haar niet ziet zitten. Vraag hoe dat komt en wat jij kunt doen om haar een beter gevoel te geven. Waarschijnlijk zoekt zij namelijk ook naar bevestiging.
Als ze weer een ‘rare’ opmerking maakt, geef dan feedback (ik hoor je zeggen dat…, ik vind dat…) en geef aan wat het met je doet (niet gewaardeerd voelen). Ga niet steggelen over de inhoud (‘waarom krijg ik geen studiedag’). Misschien krijg je geen studiedag omdat er geen geld is. Dat is jammer maar begrijpelijk. Vervelend is de toon en de manier waarop dat gecommuniceerd wordt. Heb het daarover. Ook hier, wees open ook voor haar kant.
Welke richting je kiest hangt af van de mogelijke consequenties en de energie die jezelf nog erin wilt stoppen.
Ik wens je veel succes!
Ulrike Wild
Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.