De vraag
Ik wil mijn baas op een goede manier tegenspreken
Beste mevrouw Abrahamse,
Ik ben het oneens met mijn baas. Hoe kan ik dat het beste aangeven, op een assertieve manier?
Vriendelijke groet,
ADH

Het advies
Beste ADH,
Het niet eens zijn met je baas, vraagt meestal een andere aanpak dan het oneens zijn met een collega. Immers, je hebt te maken met een gezagsverhouding die je niet wilt verstoren en tegelijkertijd wil je van je hart geen moordkuil maken. Voorzichtigheid is dus geboden.
Belangrijk is om jezelf af te vragen wat je met het gesprek wilt bereiken. Wil je alleen je mening kwijt? Of wil je jouw gelijk halen? Of wil je dat je baas doet wat jij zegt? De laatste twee redenen zijn ‘gevaarlijk’, omdat je hiermee kan aansturen op een ruzie. Als het gaat om een oplossing voor een probleem, dan is het wenselijk om niet alleen het idee van de baas te weerleggen, maar om ook alvast een paar alternatieve oplossingen aan te dragen.
Vraag van te voren in ieder geval of je baas open staat voor een gesprek waarin je een verschil van inzicht wilt delen. Hier komen de feedback-regels goed van pas! Houd het bij jezelf en benoem rustig hoe het komt dat je een andere mening hebt dan je baas. Vraag of hij/zij zich dit kan voorstellen en uit jouw wens voor een andere oplossing. Wees je ervan bewust dat hij/zij het recht heeft om jouw oplossing naast zich neer te leggen.
Beloon jezelf voor het feit dat je jouw mening hebt geuit!
Hartelijke groet,
Marloes Abrahamse