De vraag
De juiste beslissing?
Beste Sybille,
Een maand geleden heb ik na vier jaar de relatie met mijn vriend verbroken. Ik vertrouwde hem niet, wat is gebaseerd op ons begin van de relatie toen ik erachter kwam dat hij woonde bij zijn ex-vriendin maar daar altijd over gelogen heeft. Daarna heeft hij twee keer gevoelens gehad voor collega’s en was altijd erg geheimzinnig. Zat ’s nachts regelmatig te internetten en ik mocht nooit zijn mobiel gebruiken. Hij wilde na twee jaar samenwonen gaan latten en heeft een eigen huis gekocht. Dit ging mij te ver en ik heb daarom de relatie verbroken.
Hij heeft toegegeven dat hij stomme dingen heeft gedaan, maar nooit echt vreemd is gegaan. Maar ik vind dat ik beter verdien dan altijd angst te moeten hebben dat hij wel echt vreemd gaat. Ik vind het al te ver gaan als hij een telefoonnummer van een andere vrouw vraagt. Hij wilde dan toch iets proberen volgens mij. Het probleem is echter dat ik nog verschrikkelijk veel van hem houd en me steeds afvraag of we misschien toch wel een toekomst samen hebben. Hij houdt ook nog van mij en wil het graag nogmaals proberen en zegt te hebben geleerd. We hadden afgelopen week weer contact met elkaar, maar ik werd daar erg emotioneel van en begon te twijfelen aan mijn besluit.
Ik heb nu gezegd dat ik een tijdje geen contact wil. Maar dat is zo moeilijk, ik ben bang dat ik hem voor altijd kwijt raak, want ik heb ook verschrikkelijk veel lieve en mooie dingen met hem meegemaakt. Hoe weet ik nou of ik het juiste besluit heb genomen?
Sky.

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Sky,
Ik wens je toe dat je veel goede vriendinnen hebt die een arm om je heen slaan en die je laten uithuilen. Liefdesverdriet is verschrikkelijk om doorheen te moeten. Ineens realiseer je je weer wat het mooie en goede was in je verbroken relatie; ineens sta je er ‘alleen’ voor terwijl je het zo moeilijk hebt. Trek geen conclusies uit de heftigheid van de emoties van dit moment. Ze zijn niet het bewijs dat je ex toch ‘de ware’ is. Je hebt niet voor niets de beslissing genomen de relatie te verbreken. Maar nu geeft hij aan dat hij ervan geleerd heeft en dat hij nog heel veel van je houdt. Is dat voldoende voor je om hem het voordeel van de twijfel te geven?Jij bent de enige die dat kan beslissen.
Jij bent ook de enige die kan bepalen of het een goede beslissing is. Let wel, als je kiest voor een relatie met deze vriend, dan kies je mijns inziens voor een relatie zoals hij de afgelopen vier jaar was. Ik acht de kans dat hij werkelijk veranderd zou zijn als klein. Dat baseer ik op het volgende. Hij vergoelijkt zijn gedrag (‘stom, maar nooit ECHT vreemd gegaan’) en neemt er weinig verantwoordelijkheid voor. Ook neigt hij tot bagatelliseren (het gaat jou niet alleen om ‘echt vreemd gaan’, het probleem dat je beschrijft is groter: namelijk dat hij op zichzelf gericht is, beslissingen aan je opdringt, dat hij zich verstrekkende leugens permitteert, dat hij over je grenzen gaat).Een werkelijke verandering zal moeten blijken uit allereerst besef van wat er mis is gegaan, daden in plaats van praatjes, uit eerlijkheid en openheid. Kortom, uit de (ik geef toe beperkte) informatie die ik van je krijg, haal ik geen aanwijzingen dat je vriend veranderd is of dat hij veranderen wil.
Als je beslist om met deze vriend verder te gaan, zou ik je aanraden duidelijk te zijn in wat je wel en niet tolereert; en dat je leuke dingen voor jezelf blijft doen (vriendschappen onderhoudt, hobby’s).Als je bij je oude besluit blijft, wens ik je veel sterkte toe. Een periode geen contact is dan inderdaad wijs, zodat je kunt rouwen en geleidelijk aan weer je eigen kracht kunt gaan voelen, je energie en levenslust en je leven weer naar believen kunt inrichten.
Sybille Labrijn