De vraag
Ik heb spijt van mijn scheiding
Mijn vriend en ik zijn allebei gescheiden van onze vorige partner om samen verder te kunnen gaan. Ik liet voor hem een luxe leven achter in het buitenland, we zouden gaan samenwonen. Maar eenmaal gescheiden, wilde hij dat niet vanwege mijn zoon en mijn honden. Ook doet hij gemeen tegen me en heeft hij veel stemmingswisselingen. Financieel staan we er slecht voor. Ik heb bergen spijt van mijn scheiding.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Je bent lang niet de enige die spijt heeft van een scheiding. In Nederland gaan elke dag driehonderd stellen uit elkaar en ik schat dat zeker de helft daarvan spijt heeft.
Zo gaat dat bij een scheiding, je leeft er een hele tijd naartoe en als het eenmaal zover is denk je: waar ben ik aan begonnen? Maar ja, te laat. Als je het hebt uitgemaakt kun je niet meer terug zonder gezichtsverlies te lijden. En als je in de steek werd gelaten ben je zo boos dat je niets anders kunt voelen.
Van spijt kun je een hoop leren. Het vertelt je dat je een fout hebt gemaakt. Welke fout is dat? Als je weet waar je verkeerd zat, kun je voorkomen dat je bij een volgende partner in dezelfde valkuil stapt. We zijn namelijk allemaal geneigd om steeds met dezelfde soort partner een relatie aan te knopen.
Ik hoop dat spijt je leert om vanuit zelfvertrouwen te stoppen met deze relatie en op termijn een nieuwe partner te kiezen die je wél accepteert zoals je bent. Zo’n partner zal je geen rare voorwaarden opleggen. Want als een man je kind en je honden niet wil, dan wil hij jou toch ook niet?