De vraag
Mijn ex raakt me nog aan
Ik ga nog regelmatig naar de film met mijn ex-vriend. Dan raakt hij mij soms aan op een manier die niet bij een vriendschap hoort. Ik vind het lastig om er iets van te zeggen, want hij bedoelt het vast niet slecht. En als ik eerlijk ben, voelt het ook fijn en vertrouwd. Maar achteraf heb ik een soort schuldgevoel naar mijn huidige vriend. Hoe bespreek ik dit met mijn ex?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Als je uitgaat met je ex denkt hij dat hij nog een kans maakt op seks. Hij raakt je aan om te testen of je daar klaar voor bent. Als je deze aanraking fijn vindt, merkt hij dat en zal hij proberen verder te gaan.
Ik spel het maar even uit, want het klinkt alsof je in dromenland leeft. Of ben je misschien naïef? Het lijkt er namelijk op dat je seksuele spanning wilt voelen met je ex zonder dat er seks van komt.
Dat kan en mag natuurlijk ook, maar wees er dan eerlijk over. Zeg tegen je ex dat je niet verder wilt gaan dan die aanrakingen, die op zich prettig zijn.
Ja, ik weet het, dan is het spel uit. Als hij een fatsoenlijk mens is, zal je ex de grens die je aangeeft respecteren. Maar hij zal ook begrijpen dat er geen seks van gaat komen. Dan belt hij niet meer om ‘naar de film’ te gaan. Weet je zeker dat je dat wilt?