De vraag
Bang voor de buurman
Beste Jolet
Ooit heb ik geklaagd bij mijn buren over geluidsoverlast. Ik heb dat niet zo netjes gedaan. De geluidsoverlast is opgehouden, maar sindsdien word ik door de buurman met de nek aangekeken en niet gegroet. Ik ben bang voor hem, hij is heel autoritair. Ik voel me zo geïntimideerd dat ik depressieve klachten heb en problemen met slapen. Ik durf niet meer naar buiten en zou het liefst verhuizen; het vreet aan me. Wat moet ik doen? Ik zou mijn excuses willen aanbieden, maar dat durf ik alleen te doen aan de buurvrouw, niet aan haar man.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is heel vervelend voor u dat u zó uit uw evenwicht bent geraakt. Gaat u alstublieft niet verhuizen, want het probleem zit vooral in uzelf. In uw fantasie is de buurman een monster geworden. De man zelf doet weinig verkeerd, behalve dat hij u niet meer groet. Hij houdt zelfs rekening met uw geluidswensen.
Het lijkt me dat u kans loopt een straatfobie te ontwikkelen. Praten met een psycholoog kan u daar vanaf helpen. Pas intussen op dat de angst uw gedrag niet gaat overheersen – blijf wel de deur uitgaan. Excuus aanbieden is een goed idee. Het kan ook met een kaartje: ‘Het spijt mij dat ik zo mijn zelfbeheersing verloor, ik ben er blij mee dat het geluid nu minder is.’ En ga de buren gewoon weer groeten. Alle kans dat ze dan na een tijdje vanzelf teruggroeten.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, juni 2007