De vraag
Ruzies tussen broer en zus
Mijn dochter en zoon (10 en 7) maken veel ruzie. Ik ben daardoor bezorgd over hun band. Hoe kan ik ze helpen meer maatjes te zijn?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Als ouder kun je een paar dingen doen om het aantal conflicten te beperken en de onderlinge relaties goed te houden.
Creëer allereerst omstandigheden waarbinnen iedereen zich goed kan voelen: op tijd eten en voldoende slapen, rust en structuur in huis en een eigen plekje en genoeg individuele aandacht en liefde. Zorg dat elk kind op tijd kan ontladen door naar buiten te gaan, te stoeien, op een scherm te spelen – net wat bij hem en haar past.
Maak daarnaast goede afspraken over hoe jullie met elkaar omgaan, elkaar ruimte gunnen en elkaar geen pijn doen. En tot slot: vergelijk je kinderen niet met elkaar, want daarmee wakker je competitie aan.
Is er toch geruzie? Tel tot tien en kijk of ze er zelf uitkomen. Wees geen scheidsrechter maar een mediator. Je lost het niet voor ze op en geeft geen oordeel, maar je helpt de communicatie weer op gang en begeleidt ze bij het zoeken naar een oplossing die eerlijk is voor beide partijen. Erken de gevoelens van elk kind, luister en vat samen, uit je vertrouwen en leer ze meedenken over oplossingen. Keer op keer op keer. Zodat ze uiteindelijk zelf conflicten kunnen oplossen.
Om de onderlinge band tussen broer en zus te verbeteren, leer je ze vriendelijkheid en steun, en help je ze om zich te verplaatsen in elkaars gevoel. Verbeter ondertussen de sfeer met leuke momenten, gezinstradities en: verlies je humor niet.