De vraag
Ik laat me gaan tijdens ruzies met mijn vriend
Beste Bart,
Wanneer mijn partner en ik ruzie hebben ben ik nogal snel aangebrand. Ik heb dan de neiging om zinnen te gebruiken als ‘jij doet áltijd’ of ‘jij doet nóóit’. Ook betrek ik tijdens ruzies telkens weer eerdere voorvallen en andere dingen erbij die me dwarszitten en die eigenlijk niet relevant zijn voor de ruzie van dat moment.
Ik wil ook nog wel eens flink schelden tegen mijn partner. Ook sta ik er altijd op om een probleem hier en nu uit te praten, terwijl mijn vriend denkt ‘dat kan morgen ook wel’, waardoor ik alleen maar meer aan hem ga trekken. Een typisch aanval-terugtrek patroon dus.
Ik ben me ervan bewust dat het een stuk constructiever kan: zoals een time-out nemen om af te koelen, eigen gevoelens benoemen, niet gedachten lezen en woorden als ‘altijd’ en ‘nooit’ vermijden, maar op het moment suprême lijk ik dat altijd te vergeten. Wat kan ik doen om toch liever en respectvoller met mijn partner te communiceren gedurende een ruzie?
Vriendelijke groet,
Lara

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Dag Lara,
Ik lees dat je beschikt over een grote dosis zelfreflectie, je bent je bewust van je stijl van communiceren en je weet hoe het eigenlijk nog beter zou kunnen, maar toch hoor je jezelf weer tekeer gaan. ‘Wat kan ik doen?’ vraag je.
Wat jij beschrijft ken ik maar al te goed, ik als communicatie-expert kan behoorlijk tekeer gaan hoor! Er worden dan ‘knoppen’ bij me ingedrukt, die een oud reactiepatroon in werking zetten, het lijkt wel een allergische reactie (dit heet overdracht-tegenoverdracht in de psychologie).
Mijn advies is om te onderzoeken waar je allergie zit, aan welk gedrag je je stoort, bijvoorbeeld iets dat je partner ‘altijd’ of ‘nooit’ doet. Alles wat je dwars zit wil gehoord en benoemd worden, als je te lang wacht dan barst de bom. Datgene waar jij je aan stoort zegt dus veel over jezelf; een relatie is als een spiegel waarin je ziet wie en wat je bent, waar je nog kunt groeien en wat je hebt te accepteren. Dus ga er eens voor zitten en maak een lijstje van dingen waar je moeite mee hebt.Vervolgens ga je punt voor punt langs en stel je zelf de vraag: ‘Wat maakt dit zo…, wat heb ik nodig hier?’ Het kan helpen om eerst dit onderzoek met een vriendin of vriend door te spreken, om daarna een afspraak te maken met je partner om hierover te praten. Stel voor dat je een soort wederzijds ‘functioneringsgesprek’ wil, om er wat humor in te houden.
Wanneer je meer inzicht, respect en compassie voor jezelf ontwikkelt, kun je ook liefdevoller naar anderen zijn. Succes ermee!
Vriendelijke groet,
Bart Landstra
P.S. Als je de gedachten van een ander kunt lezen, zou ik ze even checken bij de ander of ze kloppen 😉