De vraag
Mijn partner geeft mij de schuld – altijd
Mijn partner kan als we ruzie hebben nooit zijn ongelijk toegeven. In al die jaren heeft hij misschien één keer sorry gezegd. Mijn partner geeft mij altijd de schuld, daar komt het op neer.
Meestal denk ik, prima, dan zijn we het gewoon niet eens. Maar het blijft soms aan me vreten dat ik nooit erkenning krijg. Als ik erop aandring wordt hij alleen maar bozer. Dat boze gedrag ergert me ook, ik vind het een vorm van manipulatie. Hoe kan ik het beste hiermee omgaan?

Het advies
Expert
Saskia de Bel
arbeids- en gezondheidspyscholoog
Een partner die nooit sorry zegt komt helaas wel vaker voor, met name bij mannen. Het komt voort uit de moeite om zich kwetsbaar op te stellen en naar zichzelf te kijken.
‘Mijn partner geeft mij altijd de schuld’: dit doet dat met jou en jullie relatie
Deze houding voelt als een muur waar je niet doorheen komt. Het vervelende is dat je van elkaar verwijderd raakt als je niet gewoon kunt praten over de dingen die gebeuren en die je gezegd hebt. Zeker als de ander dan ook niet kan toegeven dat hij iets niet goed heeft gedaan of beter anders had kunnen doen. En al helemaal als je partner jou altijd de schuld geeft.
Let op hóe je iets zegt in plaats van alleen op wát je zegt
Het is goed dat je tegen je partner zegt dat je hier moeite mee hebt. Maar vraag je daarbij dan af hoé je dat zegt. Probeer niet te verwijtend te klinken, maar geef aan wat zijn gedrag of woorden voor jou voor effect hebben. Ga er niet van uit dat hij dit wel weet of snapt, of dat dit wel duidelijk is. Enkele tips daarbij:
• Gebruik de ik-vorm;
• Maak het zo concreet mogelijk (‘Ik voelde me zo in de kou staan toen jij zo zuchtte toen we het met onze vrienden hadden over…’);
• Vermijd algemeenheden (‘Jij zegt nooit…’ of ‘Jij doet altijd…’) en maak het specifiek (dat ene moment, die zin, dat gebaar).
Een dialoog, geen welles-nietes
Het gaat om een gesprek met elkaar, ofwel een dialoog. Geen welles-nietes spelletje of schuld toewijzen. Het gaat er dus meestal ook niet om dat hij zijn ‘ongelijk toegeeft’. Maar dat je met elkaar praat over wat er gebeurd is, en waarom hij en jij je vervolgens op een bepaalde manier gedragen hebben.
Nodig hem uit door het over een andere boeg te gooien. Door hem niet aan te vallen op zijn gedrag, maar door duidelijk te maken dat je er op een normale manier over wilt praten. Dan voorkom je ook nog eens vervelende ruzies.
Lees ook deze 3 Tips om beter te communiceren met je partner