De vraag
Hoe sturend moeten we zijn?
Onze zoon wil op de havo een profiel kiezen met vakken waar hij niet goed in is, ‘omdat ik er dan beter in word’. Wij hebben een heel ander profiel voor hem in gedachten. We laten onze kinderen graag zelf keuzes maken, maar moeten we hem hier niet toch in sturen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Mooi dat jullie zoon er zo over denkt. Maar ik kan me voorstellen dat jullie daar rondom de profielkeuze moeite mee hebben. Praat met je zoon en vraag rustig waarom hij vakken wil kiezen waar hij niet goed in is.
Zijn het ook vakken waar hij later iets mee zou willen? Probeer zijn motivatie en redenering te begrijpen en laat dat ook merken. Leg uit waarom jij een ander profiel voor hem in gedachten hebt.
Jongeren hebben soms moeite om de langere termijn voor ogen te houden. Hierbij kun je je zoon helpen. Bespreek de mogelijke consequenties voor zijn toekomst, zowel in termen van carrière als persoonlijke ontwikkeling.
Geef informatie zonder te willen overtuigen of beïnvloeden. Laat hem de bredere context zien; dit moedigt hem aan om ook jouw perspectief serieus te overwegen. Geef hem vervolgens tijd om na te denken en kom er nog een keer op terug.
Houdt hij vast aan zijn eigen keuze? Dan zou ik dat laten. Wat is het ergste wat kan gebeuren? Hij komt er wellicht achter dat het toch niet zo’n goede keuze was en doet er misschien een jaartje langer over. Uiteindelijk moet je zoon zijn eigen pad bewandelen en leren van zijn eigen keuzes en ervaringen.