De vraag
Ik ben heel erg gestrest, moet ik nu stoppen met werken?
Beste mevrouw Plomp,
Ik heb zojuist de stresstest gedaan en kom uit op het meest negatieve resultaat; daarbij wordt mij geadviseerd om tijd voor mezelf te nemen en prioriteit te geven aan mijn gezondheid, omdat mijn gezondheid gevaar loopt.
Ik ervaar ook stress en weet dat het werkgerelateerd is; ik heb dit ook besproken met mijn leidinggevenden, adviseur HRM, vertrouwenspersoon en arbo-arts. Ik heb nog een afspraak met de bedrijfsmaatschappelijk werkster gemaakt voor a.s. maandag.
Mijn vraag is: hoe letterlijk moet ik het bovengenoemde advies interpreteren? Moet ik nu stoppen met werken?
Wil je me hierin adviseren?
Groet, Jan

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste Jan,
Ik zou dit advies niet zó letterlijk nemen dat je moet stoppen met werken. Naast een testuitslag moet je altijd je eigen indrukken zetten om tot een overwogen beslissing te komen. De test bevestigt wat je zelf al wist: het is tijd om iets te doen aan je stress. Door hulp te zoeken bij je leidinggevende en bij diverse professionals heb je een goede eerste stap gezet. Ga daar vooral mee door.
Stoppen met werken is alleen nodig als iemand volstrekt uitgeput is en niets meer kán presteren. In andere gevallen van stress is een tweesporenbeleid geboden.