De vraag
Gemengde gevoelens over mijn vaders nieuwe liefde
Vorig jaar overleed mijn moeder aan MS. Het huwelijk van mijn ouders is altijd zeer liefdevol geweest. Mijn vader (70) heeft mijn moeder intensief verzorgd, weinig mensen zouden hem dat nadoen. Nu voelt hij zich eenzaam. Mijn moeder wilde dat hij na haar dood niet alleen bleef. Nu heeft mijn vader opnieuw contact met de vrouw met wie hij dertig jaar geleden een relatie heeft gehad, wat mijn moeder toen veel verdriet heeft gedaan. Ze zijn verliefd. Ik zie een relatie eigenlijk niet zitten; mijn moeder had dit verschrikkelijk gevonden. Maar ik gun mijn vader ook zijn geluk.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Vraag u af: wil ik namens mijn moeder gaan optreden en mijn vader berispen? Is dat niet iets tussen uw ouders? Hoe moeilijk dit ook is: probeer uw gevoelens los te maken van de gevoelens die uw moeder hierover zou hebben als ze nog leefde. Zowel voor uzelf als voor uw vader is het ’t duidelijkst als u namens uzelf optreedt.
Ik kan me uw tegenstrijdige gevoelens voorstellen: enerzijds bent u blij met zijn geluk, na al die jaren van zorg, anderzijds is er bij u nog niet veel ruimte voor deze vrouw die er ooit aan heeft bijgedragen dat uw moeder verdriet had. Neem daarom gerust de tijd om aan het idee te wennen. Niemand zal u verplichten om direct dikke vriendinnen met haar te worden.
Ook uw vader kan ik begrijpen – oudere mensen ontwikkelen vaker een nieuwe liefde met iemand die ze vroeger gekend hebben. Dat voelt vertrouwder dan een totale vreemde. Het getuigt van verantwoordelijkheidsgevoel dat zij destijds hun relatie hebben beëindigd. Dat zegt wel iets goeds over ze, vind ik, ook over deze vrouw.