De vraag
Hoe ga ik om met mijn knorrige oude vader?
Beste Jolet,
In mijn familie is altijd veel ruzie geweest; voor mijn gevoel was ik nooit goed genoeg. Nu ben ik 53 en alleen mijn vader leeft nog. Hij heeft geen goed woord over voor mijn kinderen en mijn partner. Visites geven altijd ruzie. Ik zie vreselijk op tegen elk contact en achteraf voel ik me helemaal leeg. Hoe zorg ik ervoor dat het me niet meer kan schelen en ik hem kan zien als een knorrige oude man die niet belangrijk is?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
U krijgt wel heel veel te slikken. Ik krijg het gevoel dat u eraan toe bent om paal en perk te stellen aan uw vaders gedrag. Vertel hem heel duidelijk welke opmerkingen u niet meer wilt horen. Ga niet in discussie – u zult zijn mening niet kunnen veranderen, u wilt alleen dat hij die voor zich houdt. Geef hem de tijd om te ervaren dat het u menens is.
Waarschuw zodra hij over de schreef gaat, en vertrek desnoods als hij zich niet aan uw verzoek houdt. Zoek naar andere, meer onpersoonlijke gespreksonderwerpen. Heeft u interesses waarover u feiten kunt uitwisselen? Of vraag hem te vertellen over iets waar hij veel van afweet. U zult zich beter voelen als u invloed uitoefent op het gesprek.
U zult niet helemaal ongevoelig kunnen worden voor uw vader. Door afstand te nemen kunt u misschien medelijden voelen voor zijn ontevreden gemopper. Beperk de aanslag op uw energie door niet te vaak en niet te lang te gaan, en door na afloop iets te gaan doen waarvan u opkikkert.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp