De vraag
Mijn man en ik begrijpen elkaar niet
Hoi Joris,
De relatie met mijn man is beland in verwijten maken over wat we niet doen. Affectie is er weinig. Mijn man is analytisch ingesteld en ik emotioneel. We zijn elkaars tegenpolen. Mijn man is nagenoeg universitair geschoold, ik MBO en ik voel mijzelf hierdoor onzeker. De communicatie is en gaat moeizaam.
We begrijpen elkaar niet goed. Hierdoor is er meer wrijving in relatie. Ik heb zelf het idee dat ik nu in soort van midlife crisis beland. Ik ben erg onzeker over alles. Sociale contacten gaan met een aantal mensen moeizaam. Ik heb het gevoel alsof mijn motor niet lekker loopt. Ik heb hiervoor al een afspraak gemaakt met de huisarts. Graag ook in afwachting van jouw advies. Hoe kan ik ervoor zorgen dat onze relatie weer positief wordt in plaats van negatief?

Het advies
Beste schrijver,
Je noemt een groot aantal problemen – zowel persoonlijk, je echtgenoot, en je relatie met anderen. Ik zie niet direct een aanknopingspunt met mijn eigen expertise: macht binnen en buiten relaties.
Het lijkt er van deze afstand op dat je ongelukkig bent om meerdere redenen. Maar ik kan op basis van je brief niet duidelijk zien wat deze redenen zijn. Ik kan je daarom enkel aanraden om hulp te zoeken bij het achterhalen van deze redenen.
Een afspraak met de huisarts lijkt me een goed begin. Wellicht kan de huisarts beter bepalen wat eventuele vervolgstappen zouden moeten zijn. Ik kan me voorstellen dat je eens een afspraak met een psycholoog (een therapeut) zou kunnen maken. Die kan je veel beter helpen bij het oplossen van je problemen.
Ik hoop dat je er uit komt en je beter zal voelen.
Met vriendelijke groet,
Joris Lammers