De vraag
We hebben een vechtrelatie
Mijn partner is bijzonder charmant en absurd intelligent, maar hij manipuleert en domineert mij graag. Ik sta dat niet toe en heb genoeg gevoel van eigenwaarde. Daardoor knalt het vaak tussen ons en vertrekt hij regelmatig.
Onze vechtrelatie beangstigt me soms, want we gaan tot op het bot. Kunnen we ooit in harmonie samen leven? We kunnen niet met en niet zonder elkaar.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Mensen die anderen manipuleren, hebben zich in het verleden vaak zelf machteloos gevoeld. Ik raad je partner aan om daar eens naar te kijken, bijvoorbeeld met hulp van een therapeut.
En ook jou raad ik aan om in actie te komen. Want manipuleren werkt alleen als de ander dat toelaat. Steeds weer laat jij je verleiden tot een gevecht met je partner.
Stop daarmee. Zeg vandaag nog tegen hem: ‘Ik wil niet meer vechten met jou. Als ik het gevoel krijg dat een gesprek gaat escaleren, zeg ik dat ik van je hou en onderbreek ik het gesprek.’
Dit is pittig hoor, maar het is de enige manier om verdere escalaties, met mogelijk psychisch en lichamelijk geweld tot gevolg, te voorkomen. Aanvankelijk zal je partner het als een afwijzing ervaren en nog meer pogingen doen om je uit de tent te lokken, want waarschijnlijk is vechten nu de enige manier voor hem om verbondenheid te voelen.
Houd vol, laat je niet verleiden. Binnen twee weken zal hij tot bedaren komen en kunnen jullie beginnen aan een relatie waarin je niet meer hoeft te vechten om je met elkaar te verbinden.