De vraag
Wat is het verband tussen seksualiteit en autisme?
Beste Jolet,
Mijn man is seksueel weinig actief en als ik iets nieuws doe, is zijn reactie ‘Moet dat nou?’ Praten over seks kan hij eigenlijk niet. Sinds kort lezen we samen veel over patiënten uit het autistisch spectrum (PAS), omdat zijn zoon deze diagnose heeft gekregen. Mijn man herkent veel; we vermoeden dat hij licht autistisch is. Is er iets bekend over de relatie autisme/seksualiteit?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw beider probleem rond seks is met algemene informatie niet opgelost. U zult de specifieke ‘gebruiksaanwijzing’ van uw man moeten zoeken en daar uw gedrag op afstemmen. Bijvoorbeeld: als uw man liefst een vaste seksroutine heeft, is het beter een nieuw element van tevoren aan te kondigen dan hem ermee te verrassen. Mensen met autistische kenmerken zijn minder goed in subtiele, indirecte communicatie. Daarom zult u de dingen heel concreet bij de naam moeten noemen – ook al moet u daar misschien van blozen. Als uw man dat wil, kunt u samen hulp zoeken bij een deskundige (misschien via de behandelaar van uw zoon). Meer informatie vindt u op