De vraag
Last van bindingsangst
Beste mevrouw Verweij,
Voor het eerst sinds 7 jaar heb ik iemand ontmoet bij wie ik in eerste instantie dacht ‘dit is zó niet mijn type’.
Na drie dates merkte ik echter dat ik mij erg vertrouwd en op mijn gemak bij haar voel – het gaat vanzelf. Er gebeurt echter ook het volgende: er slaat twijfel toe en deze twijfel schiet helemaal door. Zo ver zelfs dat ik alleen maar angst heb om haar kwijt te raken.
Mijn gedachten slaan op hol en het resultaat is dat ik met de relatie gestopt ben, omdat mijn gedachten mijn gevoel leegmaken en ik niet meer met zekerheid kan zeggen dat ik haar leuk vind. Dus, zo beredeneer ik dan, zal mijn gevoel wel niet goed genoeg zijn.
Mijn verwachting was dat de breuk mij op zou luchten. Dit is niet zo – maar aan de andere kant werd alles binnen de 6 weken dat de relatie duurde ook zo zwaar. Maar nu ik wat tot rust kom, heb ik nog steeds het goede gevoel voor haar.
Het lijkt wel alsof ik mijzelf niet vertrouw. Wat kan ik doen?
Groet,
RRR

Het advies
Beste RRR,
Dit is wat je noemt een ‘self-fulfilling prophecy’: datgene wat je vreest komt uit, juíst doordat je het vreest – onbewust doe, denk of voel je dingen die eraan bijdragen dat je angst bewaarheid wordt.
Kun je voor jezelf formuleren waar je bang voor bent? Waar gaat het eigenlijk over? Kun je met je aandacht naar de angst toegaan? Uit je mail lees ik vooral dat je door middel van gedachten (‘vind ik haar nog wel leuk?’) die angst ‘te lijf’ probeert te gaan; helaas laat angst zich niet zo makkelijk wegcijferen.
Als het je lukt ‘uit je hoofd’ te gaan en je angst aandacht te geven en te erkennen, zul je merken dat die uiteindelijk zal verdwijnen. Op die manier durf je je (hopelijk) over te geven aan de kwetsbaarheid die iedere relatie met zich meebrengt.
Succes!
Irene
Irene Verweij
Irene Verweij is psychosociaal therapeut en heeft een eigen praktijk voor individuele en relatietherapie in Amsterdam. Ze geeft lezingen en organiseert regelmatig workshops. Daarnaast is ze zenleraar en geeft ze lessen in Zen Boeddhisme en meditatie voor zen.nl in Haarlem.
Bekijk profiel