De vraag
Ze mist spannende seks
Mijn vriendin en ik hebben al zeven jaar een latrelatie. Hiervoor had ze een friend with benefits die haar seksueel domineerde en met wie ze parenclubs bezocht.
Omdat ik haar niet wilde delen met anderen, gaf ze dat op. Nu mist ze de parenclubs en de spannende seks met hem. We hebben uiteindelijk besloten dat ze hem drie keer per jaar mag zien om aan haar seksuele behoeften te voldoen.
Maar ik voel me bedrogen en vraag me af waar ik aan begin. Ze wil mij als partner, maar ook dat andere. Hoe kan ik mijn jaloezie sussen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Het sussen van je negatieve gevoelens brengt je uiteindelijk niet veel verder. Dat helpt hoogstens in het langer verdragen van een situatie die je niet wilt.
Je doet water bij de wijn omdat je haar zo leuk vindt. De vraag is uiteindelijk echter niet hoe leuk zij is, maar hoe leuk jij jezelf vindt. Vind je jezelf het waard om op deze manier behandeld te worden? Is dit de relatie die je jezelf gunt?
Als het antwoord nee is omdat dit écht niet de vorm is die je ambieert, dan is het beter dat serieus te nemen en grenzen te stellen. Dus de afspraak terugdraaien en nastreven wat jij wilt en er desnoods de consequentie van dragen als je vriendin daar onvoldoende in meegaat.
Dat is geen egoïsme of ouderwetse monogamie, maar gezonde zelfzorg. Je jaloezie is hier geen hinderlijke sta-in-de-weg, het is een adequaat signaal dat de relatie een vorm heeft gekregen die je niet wilt.