De vraag
Ik voel me altijd onzeker
Bij alles wat ik doe, voel ik me heel onzeker. Een stemmetje in mijn hoofd zegt heel vaak: ‘Je bent niet goed genoeg’, of: ‘Wat stel jij nou voor?’ Hoe kom ik hiervan af en krijg ik meer zelfvertrouwen?

Het advies
Heel veel mensen hebben last van onzekerheid. Dat stemmetje waar jij het over hebt, kan erg hardnekkig en luid zijn en heel vaak hebben we niks aan de dingen die het roept.
Gedragstherapeut
Liselotte Delwel:
Wat het extra ingewikkeld maakt, is dat we niet zoveel controle hebben over onze gedachten. Proberen positief of anders te denken, kost vooral veel energie en heeft op de lange termijn weinig effect.
Om meer zelfvertrouwen te krijgen, is het beter om te focussen op je gedrag door juist die dingen te doen die je spannend of moeilijk vindt en waar je onzeker over bent.
Binnen ACT (Acceptance and Commitment Therapy) bestaat een methode die je kan helpen met dat stemmetje: geef het een koosnaampje, bijvoorbeeld Truus. Je kunt vervelende gedachten daardoor makkelijker wegschuiven: ah, daar heb je Truus weer.
Daardoor ga je ervaren dat je je gedachten niet bent. Gelukkig heb je altijd de keuze of je iets met die gedachten doet of niet. Als je Truus lekker laat kletsen en de spannende stappen gewoon tóch zet, zal dat je uiteindelijk meer zelfvertrouwen opleveren.