De vraag
Mijzelf wegcijferen en verontschuldigen, hoe verander ik dat?
Beste Ursela,
Hoe kan ik wat beter voor mezelf zorgen zonder dat ik me schuldig voel aan mijn omgeving? Lees: kinderen, man, collega’s. En waar haal ik die energie vandaan? Als ik met iedereen meega dan zijn de anderen tevreden… Ik minder… Waar moet ik beginnen?
groetjes Cynthia
Hoi Ursela,
In heel veel situaties ben ik geneigd mezelf te verontschuldigen terwijl dit vaak helemaal niet terecht is. Hoe kan ik hier beter mee omgaan? Hoe kan ik leren meer voor mezelf op te komen?
Groeten,
Patrick Lowenthal

Het advies
Beste Cynthia en Patrick,
Jezelf wegcijferen. Jezelf verontschuldigen. En dit alleen maar om het een ander naar zijn zin te maken, om vooral niet in botsing te komen met wie dan ook. Veelal met als gevolg dat je er zelf bij inschiet. Ik ben erg blij dat dit dilemma gesignaleerd wordt. Want het mag inderdaad niet altijd om de ander gaan, ook moet de geluks/tijdspijl wel eens naar jezelf wijzen. Om een goede balans te houden tussen je eigenbelang en dat van anderen, is weerbaar gedrag en enige relativering gewenst.
► Tips
Ik begrijp dat het erg gemakkelijk is om nu te roepen: ‘Kom voor jezelf op, zeg nee en stel je grenzen’. Toch komt het daar wel op neer. Je kunt jezelf meer weerbaar maken door de volgende praktische tips.
• Hanteer de ik-vorm.
• Houd het algemeen, geef geen uitleg. Dit om onnodige discussies te vermijden.
• Breng je gevoelens onder woorden.
• Kom met een alternatief.
Bijvoorbeeld: het komt mij momenteel erg slecht uit. Ik ben te moe, maar ik kan wel volgende week zaterdagavond. Of, dat uitje spreekt mij niet zo aan. Ik voel mij er niet lekker bij om nu uit te gaan, nu mijn dochtertje ziek is. Misschien vindt Jet het wel leuk om met je mee te gaan.
► Wat doe ik bij een verbale kritische ‘tegenuiting’?
• Verdedig jezelf dan niet en word niet boos (want van een boze reactie wordt je doorgaans alleen nog maar bozer en met argumenten geef je de criticus nog meer voer om te protesteren).
• Toon begrip.
Breng je gevoelens onder woorden.
Reageer, indien mogelijk, met humor.
Bijvoorbeeld: Ik kan mij voorstellen dat het voor jou ongezellig is, maar ik zou toch alleen maar in slaap vallen. Tenzij je het leuk vindt, als ik in het restaurant een dutje doe.
Wat te doen bij overschrijdend gedrag?
• Maak duidelijk dat je dat gedrag oogluikend toestaat maar niet accepteert.
Vraag de ander waarom het zo moeilijk is iets wel/niet te doen.
Bedenk samen een oplossing.
• Bijvoorbeeld
Ik vind het vervelend als het zo rommelig is in huis. Daarnaast vind ik het ook jammer van mijn tijd, als ik daar dagelijks een half uur mee bezig ben. Wat maakt het voor jullie zo moeilijk om zelf je spullen op te rapen/je kamer bij te houden? Wat denken jullie, hoe kunnen we dit samen oplossen?
Wat te doen bij conflicterende belangen?
• Uit je onvrede.
• Uit je wens en niet een verwijt.
• Kom met een alternatief en ga zeker niet in de verdediging.
• Enthousiasmeer een ander voor jouw idee maar dring het niet op.
Bijvoorbeeld:
Ik vind het ongezellig als ik ’s avonds zo vaak alleen zit. Ik zou het namelijk ook prettig vinden één avond per week te gaan sporten of met een vriendin te gaan eten. Wat denk je, zullen we daarvoor een vaste dag in de week afspreken? Ik zou mij dan een stuk gelukkiger voelen, hetgeen de sfeer thuis ook weer ten goede komt, denk je ook niet?
Dus, als je belang in botsing komt met andermans belang, laat je dan niet verleiden tot een welles/nietes spelletje. Maar cijfer jezelf ook niet weg. En laat je vooral niet door angst regeren, angst voor een boze reactie of een minder prettige sfeer. Je kunt toch nooit allemans vriend zijn. De mensen die het goed met je menen zullen dat ook respecteren.
En indien niet, dan is dat jammer. Tenslotte zijn je energie en levenslust ook heel wat waard.
Cynthia en Patrick, in het begin zal het wellicht niet gemakkelijk zijn maar oefening baart kunst. Tenslotte ‘fällt kein Meister vom Himmel’. Ook zal jullie omgeving er misschien wel ‘even’ aan moeten wennen. Het is dan ook aan te raden de mensen in jullie nabijheid bij dit proces te betrekken.
Ik hoop dat jullie je weldra als een weerbare Cynthia en Patrick weten te ontpoppen. Echt heel veel succes en veerkracht gewenst!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com