De vraag
Hoe kan ik meer in het nu leven?
Beste Ursela,
Graag zou ik jouw advies willen voor hoe ik het beste met mijn onzekerheid om kan gaan. Ik heb een bedrijfsongeval gehad en ik moet straks weer alles als voorheen kunnen. Ik vraag mij af of mijn contract wordt verlengd.
Hoe moet ik omgaan met dingen waar ik nog geen antwoord op heb? In plaats van afwachten ga ik allerlei plannen bedenken. Hoe of wat als er dit of dat gebeurt? Ik hoop dat je mij meer rust kan geven in het accepteren dat ik in het nu moet kijken. En niet zoveel stappen verder, want dat is de enige manier hoe ik mijzelf nu geruststel. Alvast bedankt voor je idee(ën)! 🙂
Vriendelijke groet,
Barbara

Het advies
Beste Barbara,
Onzekerheid, we hebben er allemaal mee te maken. Met zijn allen kennen we helaas maar één ‘zekerheid’ en dat is die van onzekerheid. Want geen enkel mensenleven kan bouwen op zekerheid, al proberen we al onze onzekerheden zoveel mogelijk te minimaliseren. Voor jou Barbara geldt dat nog eens extra. Ik kan mij goed voorstellen dat een bedrijfsongeval veel vragen oproept. Vragen waar je nu nog geen antwoord op weet of kan weten. Daarom is het belangrijk jezelf nu zoveel mogelijk rust te gunnen, naar het nu te kijken, meer in het heden te leven. Maar hoe krijg je dát nu voor elkaar?
Wil je meer rust in je hoofd creëren, dan is het zoals jezelf al aangeeft wenselijk dat je stapje voor stapje te werk gaat.
• Om te beginnen, houd een dagboek bij en evalueer je dagritme met alle daaruit voortvloeiende consequenties (’s morgens, ’s middags en ’s avonds). Wat doe je zoal op een dag? Heb je een vast ritueel? Wanneer doe je wat? Kortom, breng jouw dagactiviteiten in kaart en overweeg welke een gunstige en welke een minder gunstige uitwerking op je lichamelijke/geestelijke gesteldheid hebben. Daarbij rekening houdend met je biologische klok.
• Heb je dat eenmaal voor jezelf inzichtelijk gemaakt, kijk dan eens welke positieve veranderingen je kunt aanbrengen. Bouw dagelijks een voor jouw prettige lichaamsactiviteit in, kies voor een gezond, vitaminerijk en met vitale waarden voorzien voedingspatroon en doe aan plezierige ontspanning.
• Geef jezelf elke dag een ‘cadeautje/een beloning’ als je gedachten die dag bijvoorbeeld maar één keer met je op de loop zijn gegaan. Kies voor een wachtwoord/strijdkreet/concrete afleiding als je bespeurt dat je weer in allerlei plannenmakerij dreigt te belanden.
• Vervang je angsten middels de RET-filosofie door rationele beschouwingen zoals: als mijn contract niet wordt verlengd, dan is dat heel jammer. Maar hoe vervelend dat ook is, er zijn ergere dingen op de wereld. Bovendien biedt het mij nieuwe kansen, nieuwe kansen om op een andere manier richting/zin/invulling aan mijn leven te geven. En wie weet wat er allemaal nog wel op mijn pad komt. Dus, Barbara hoe moeilijk het in het begin ook is/schijnt te zijn, blijf rustig, want met paniekerigheid schiet je al helemaal niets op.
• Zet wekelijks een paar sterke punten/positieve gedachten over jezelf en je huidige leven op papier.
• Omring je ondertussen met die mensen die jou steunen en jouw bevestiging geven.
Barbara, ik wens je van harte beterschap. En gun je na je herstel een gelukkig en zorgeloos leven toe, compleet met een verlengd contract, dan wel met een, voor een nieuwe uitdaging, ander contract. Houd moed. Eens komt alles weer goed!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg