De vraag
Wil ik moeder zijn?
Beste Jolet,
Ik ben 34 en ik twijfel al vier jaar over kinderen. Ik zou graag iets van mijzelf en mijn (groot)ouders willen terugzien in een kind, en ik zou iets willen achterlaten op de wereld wat echt nut heeft. Maar eigenlijk vind ik kinderen vaak ook gewoon vervelend en lawaaierig, en lijkt opvoeden me een hels karwei. Daarbij hecht ik sterk aan mijn vrijheid. De afgelopen jaren ben ik zeker zes keer gestopt met de pil, heb ik een spiraaltje laten plaatsen en verwijderen, heb ik de morningafterpil geslikt en ben ik een paar keer met foliumzuur begonnen. Mijn partner geeft hierin weinig steun – hij werkt veel, maar vindt kinderen wel leuk om mee te spelen. Kan een psycholoog me helpen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Meer vrouwen aarzelen over het moederschap. Meestal bepaalt het toeval of ze moeder worden of niet. Ze krijgen bijvoorbeeld een man die graag kinderen wil, of worden onverwacht zwanger en leggen zich daarbij neer. Of ze blijven kinderloos omdat het er toevallig niet van is gekomen. Ik laat de rol van het toeval zo duidelijk zien, omdat ik denk dat u te veel controle wilt houden. Ik adviseer u om minder te denken en meer gevoelsmatig te onderzoeken wat u wilt. Uw verstandige overwegingen over de organisatie, de opvoeding en de onvrijheid zijn terecht. Maar net zo belangrijk is de gevoelsmatige dimensie aan deze beslissing: gewoon een kind wíllen. Dit ‘willen’ is een gevoel en geen argument. ‘Ik wil het gewoon, en de nadelen neem ik op de koop toe’ is de beste basis voor een vérstrekkende stap als het moederschap.
Uw keuze is op dit moment nog niet genoeg gerijpt – en die van uw man wellicht ook niet. Daarom kunt u beter stoppen met verder redeneren. Laat de kwestie maar even sudderen en richt uw aandacht op andere zaken. Dan zal het antwoord op de kindervraag zich in uw onbewuste vanzelf verder ontwikkelen. Kies een dag uit waarop u zult beslissen, bijvoorbeeld over een jaar. Voelt u zich dan nog net zo ambivalent als nu, dan kunt u overwegen een psycholoog te bezoeken.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.