De vraag
Is mijn partner homoseksueel?
Beste Jolet
Ik heb een sterk vermoeden dat mijn vriend homofiel is. Zelf ontkent hij het, maar als we seks hebben (wat weinig voorkomt), lijkt het of hij dat een opgave vindt. Ook is hij nauwelijks opgewonden. Hij heeft een erectie, maar toont geen spontaniteit, zoent me niet enz. Zijn vrienden vermoeden het ook en hebben dat naar mij geuit. Dit alles gaat me tegenstaan. Ik wil graag van u weten of dit u bekend in de oren klinkt en wat ik hiermee moet.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik begrijp dat u zich zorgen maakt over uw relatie sinds u vreest dat uw partner homoseksueel is. Zijn gedrag kan hele andere oorzaken hebben dan homoseksualiteit, maar misschien worstelt hij inderdaad met de vraag of hij homo is. Het is goed dat u hem al hebt laten weten daar wel eens aan te denken. Hij weet dus dat het bespreekbaar is. Meer kunt u hier niet aan doen op dit moment – hij zal er eerst zelf uit moeten komen. Daarom zit er niets anders op dan u voorlopig te beperken tot de vraag: ‘Hoe kunnen we onze seks verbeteren?’
Er over praten kan helpen. Zeg concreet wat u mist (meer aanhalen, zoenen, spontaan initiatief nemen) en wat u moeilijk vindt (dat hij ongeïnteresseerd overkomt). Vraag hem ook wat u kunt doen om dit te verbeteren. Helaas is seks één van de aller moeilijkste gespreksonderwerpen. Je schaamt je dood, de twijfel slaat toe, of er ontstaat ruzie omdat je je aangevallen voelt. Wilt u dit risico niet nemen, dan kunt u op eigen houtje experimenteren met ander gedrag in bed (of daarbuiten). Misschien ontdekt u zo een manier om zijn opwinding te verhogen en uzelf meer seksplezier te geven. Of misschien blijkt definitief dat jullie ‘seksuele smaken’ te veel verschillen (om welke reden dan ook).
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, juni 2004