De vraag
Na een orgasme stort ik (man) volledig in
Van mijn 33e tot mijn 63e had ik een bevredigend seksleven. Na de seks had ik meer energie; het deed me goed. Maar nu heb ik hoofdpijn na seks. En meer dan dat. Ejaculeren bezorgt me, zoals ik het maar heb genoemd, PEST: een post ejaculatie stress trauma. Dagenlang ben ik ziek, lichamelijk en ‘geestelijk’. Mijn humeur is van slag: ik ben onredelijk en doodmoe, verstrakt, mijn huid – vooral in mijn gezicht – lijkt van hout of van leer, ik ben slaperig en heb hoofdpijn, en zo meer. En dat dus dagenlang.
Mijn partner vindt dat ‘natuurlijk’ ook niet leuk; die had/heeft wel behoefte aan bevredigende seks. Maar met al die klachten na afloop vind ik seks niet meer fijn. De uroloog stuurde mij naar de neuroloog, die mij enigszins lacherig doorstuurde naar de seksuoloog, die mij doorverwees naar de psycholoog, die onze relatie nog meer verziekte.
Nu ja, ik ben benieuwd of er meer mannen zijn met dit probleem.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Allereerst, wat vervelend dat de hulp niet geholpen heeft. Een klein excuus is misschien dat je klachten erg lijken op een aandoening die zeer zeldzaam is: het ‘post orgasmic illness syndrome’ (POIS). Ik neem aan dat je die term, als je ermee bekend was, wel genoemd had in je vraag.
Het post orgasmic illness syndrome (POIS)
Er is een Nederlandstalige site over POIS waarvan ik het volgende citeer:
‘Post Orgasmic Illness Syndrome (POIS) is een medische aandoening die alleen bij mannen voorkomt. Kenmerkend voor POIS is dat mannen binnen enkele minuten tot een paar uur na een zaadlozing ziek worden. Zij kunnen dan een aantal van de volgende verschijnselen krijgen:
• Extreme moeheid
• Pijnlijke en gespannen spieren
• Een griepachtig beeld met jeukende rode ogen, een verstopte neus dan wel een loopneus, een koortsachtig gevoel, keelpijn en hoofdpijn
• Snelle geïrriteerdheid
• Concentratiestoornissen
• Moeite om zinnen te vormen.
Deze klachten treden op na elke zaadlozing (dus zowel bij masturbatie als bij geslachtsgemeenschap en een spontane zaadlozing tijdens de slaap) en duren zo’n twee tot zeven dagen. Het syndroom treft mannen in de puberteit en blijft dan levenslang aanwezig, of het ontstaat op latere leeftijd.
Om de klachten te vermijden, zien veel mannen op een gegeven moment af van seksuele activiteit. Ze willen helemaal niet meer vrijen of plannen masturbatie of geslachtsgemeenschap op die dagen waarop en waarna zij verder geen verplichtingen op hun werk hebben. Deze onthouding van seks is echter meestal niet vol te houden omdat spontane zaadlozingen hiervan het gevolg zijn en deze weer de typische POIS klachten geven.’
Deskundige hulp bij POIS
Professor Marcel Waldinger is de enige in Nederland die zich met POIS bezighoudt. Via de genoemde site kun je meer over hem lezen, en ook een consult aanvragen. Hij vermoedt lichamelijke oorzaken bij POIS, en niet zozeer psychische of relationele processen. Hij is zeer kundig en ik raad je aan contact met hem te zoeken.