De vraag
Hij komt niet klaar bij mij
Mijn relatie is goed en ik ben over alles tevreden – behalve over onze seksualiteit. In de vijf jaar dat we samen zijn, is mijn vriend namelijk nog nooit klaargekomen.
Niet in mij, en ook niet door bevrediging (oraal, aftrekken). Ik mis die ontlading en intimiteit samen. En ik moet ook oppassen dat ik het niet te veel op mezelf betrek. Mijn vriend vindt het een moeilijk onderwerp om over te praten. Tegelijkertijd zoekt hij ook niet naar oplossingen.
Het lijkt meer mijn probleem. Toch merken we beiden dat dit onze seksuele relatie behoorlijk negatief beïnvloedt. Hij heeft geen last van erectiestoornissen en een orgasme lukt bij zelfbevrediging wel.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Solo klaarkomen lukt je vriend wel, dus het systeem van zin, opwinding en orgasme is intact. Dat het bij een partner niet lukt, komt vaker voor. Dat heet situationele anorgasmie.
Er kunnen legio gedachten, emoties en ervaringen aan ten grondslag liggen. Maar voordat jullie gaan graven naar onderliggende problematiek is het handig om eerst de praktische route te proberen.
Die houdt in dat hij het orgasme dat solo wel mogelijk is, steeds meer in verband brengt met jou. Achtereenvolgens door jou in zijn fantasie te betrekken als hij masturbeert; door het zelf in jouw aanwezigheid te proberen; door met ‘egoïstische’ opwinding naar je te (durven) kijken; en door je allengs meer een rol te geven met aanrakingen.
Zoals alles wat we moeten leren, voelt dat eerst onnatuurlijk en gekunsteld. Gestaag volhouden is het devies.