De vraag
Psychose door seks?
Beste Jolet,
Mijn vriend heeft vierentwintig jaar geleden psychische problemen gehad toen hij bij de marine duiker in opleiding was. Iemand heeft hem toen verteld dat hij last van psychoses krijgt als hij seks heeft met een vrouw. Masturberen zou wél kunnen. Ik heb nu elf jaar een relatie met hem, hij gebruikt geen medicijnen en is zo gezond als wat. Ik geloof dat ze hem destijds iets hebben wijsgemaakt, want hij is nooit door een specialist onderzocht. Toch blijft mijn vriend bang.
Drie jaar geleden heeft hij een andere baan gekregen, wat nogal wat stress met zich meebracht. Sindsdien hebben we geen seks gehad, door zijn angst. Eerder was de seks wel goed. Mijn vriend heeft één keer, zestien jaar geleden, nogmaals een psychose gehad (of iets dergelijks, ik weet het niet zeker). Heeft u advies voor me?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Nooit eerder heb ik gehoord dat een psychose kan worden opgeroepen door seks. En dat verschil tussen seks met een vrouw en masturbatie verbaast me helemaal. Echter, ik ken niet alle psychische klachten die zich kunnen voordoen. Wel weet ik dat iemand die daarvoor aanleg heeft, psychotisch kan worden door grote stress of door het gebruik van drugs of alcohol. Overigens komt het nogal eens voor dat iemand maar één keer een psychose heeft en daarna nooit meer.
Uit uw verhaal begrijp ik dat uw man misschien een fobie voor seksuele gemeenschap heeft ontwikkeld door die sombere mededeling bij de marine destijds. Vervolgens is hij daar overheen gegroeid, maar het gebeurt vaker dat in een periode van verhoogde stress een oude angst terugkeert. Al met al heb ik twee adviezen voor uw vriend. Als hij die marinevoorspelling voor eens en voor altijd wil uitzoeken, kan hij het best naar de huisarts stappen. Als hij zijn angst voor gemeenschap wil kwijtraken, is een fobietherapie de beste weg. Hiervoor kan de huisarts een verwijzing geven. Het komt vast wel goed met u tweeën.