De vraag
Ik wil vaker vrijen dan hij
Het libido van mijn vriend is veel minder groot dan dat van mij. Hij houdt van mij en dat is genoeg, zegt hij als ik ernaar vraag. Dat maakt me onzeker. Hij gaat met vrienden naar stripclubs, dus er is wel degelijk interesse in seks. Ik kan het niet met hem bespreken.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
De vraag is: hoe belangrijk vind jij het dat hij met je wil vrijen en daar moeite voor doet? Dat hij jouw behoefte serieus neemt?
Dat is in feite geen vraag over seks, maar een vraag over bereidheid, inlevingsvermogen en wederkerigheid in jullie relatie. Hij lijkt geen moeite te doen om de seks met jou belangrijk te maken. Misschien moet je dat niet acceptabel vinden?
Ben je het daarmee eens, dan zul je hem vasthoudend en liefdevol moeten doordringen van het belang om er iets aan te gaan doen. Dat begint met samen praten.
Maar ik denk dat je daar een professioneel iemand bij moet hebben. Als mensen seks en het praten daarover eenmaal zijn gaan vermijden, draait dat uit zichzelf namelijk niet makkelijk om.
Stripclubs bezoeken is overigens geen sterk bewijs voor seksuele belangstelling, dat lijkt meer platte lol en onnadenkendheid jegens vrouwen.
Misschien heeft je vriend een seksueel probleem, maar het is waarschijnlijker dat hij net als velen gewoon nooit heeft geleerd hoe je seksuele zin in een langere relatie kunt cultiveren en onderhouden. Met libido heeft dat niet zoveel te maken.