De vraag
Vrijen is pijnlijk
Met drie vriendinnen (allemaal begin 50) bespraken we laatst onze sekslevens en we blijken allemaal last te hebben van ‘droogte’. Daardoor is vrijen pijnlijk geworden.
We weten dat er glijmiddel bestaat en dat je partner ook oraal kan zorgen dat je vochtiger wordt, maar beide spreken ons (en onze partners) niet aan. Zijn hormonen een betere optie?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste vriendinnen, natuurlijk mag je bezwaar hebben tegen glijmiddel en orale seks. Maar daarmee sluit je wel de meest praktische en direct werkende oplossingen uit.
Met hormoonsuppletie (HST) kun je effecten van de overgang, zoals vaginale droogte, tegengaan. Maar dat vereist goed advies en onderzoek door een arts. HST is niet zonder bijwerkingen en wordt voor beperkte duur voorgeschreven. Je huisarts kan hier meer over vertellen.
Seksuologisch is een belangrijk aandachtspunt: is de droogte niet ook het gevolg van te weinig opwinding? Vóór de overgang is het minder merkbaar als je gaat vrijen zonder opwinding, omdat je dan makkelijker vochtig wordt. Nu dat anders is, kan een gebrek aan opwinding opeens pijnlijk voelbaar worden.
Ik had eens een 60-jarige patiënte die al vijftien jaar pijn had bij haar man, maar bij een stiekeme onenightstand totaal niet. Het verschil: opwinding.
Als je denkt dat dit bij jou (en je vriendinnen) het geval kan zijn, dan vraagt dat om een open en misschien best lastig gesprek met je partner over hoe jullie het vrijen zouden kunnen verbeteren. Het kan ook betekenen dat je zelf meer initiatief en verantwoordelijkheid moet nemen voor je seksuele lust. Zin komt vaak niet vanzelf, maar moet worden getriggerd.