De vraag
Ik erger me aan mijn collega
Beste Marleen en Fokke,
Mijn collega is heel knap in het zichzelf beschermen. Zij plant haar werk goed in, beweegt altijd rustig, heeft heeeel veel tijd voor kletspraatjes. Ik ben voor de moeilijke klussen en vind dat niet erg. Maar bij spoedklussen ben ik de pineut! Ik probeer dat te accepteren want ze is goed in het standaardwerk, maar af en toe erger ik me mateloos.
Hoe pak ik dit aan? Bedankt.
Vriendelijke groet,
Oda

Het advies
Beste Oda,
Dat is inderdaad een vervelende situatie. Het is natuurlijk goed als je collega haar werk goed in kan plannen en zichzelf goed beschermd, maar als dat betekent dat spoedklussen automatisch bij jou terecht komen, is dat niet prettig voor jou. Het vraagt moed om dat met je collega bespreekbaar te maken, maar dat zou wel een eerste goede stap kunnen zijn.
Wij geven vooral advies over hoe jij je werk zèlf goed kunt inplannen. Het is veel lastiger om iets aan het werk of de werkinstelling van een ànder te veranderen.
Om eerst bij jezelf te beginnen, is het misschien handig om te onderzoeken waar je frustratie vandaan komt. Heeft het misschien te maken met het feit dat jij het lastig vindt om je grenzen aan te geven, en neem je misschien meer werk aan dan dat zou hoeven, alleen omdat je geen ‘nee’ durft te zeggen, en je collega wel? In dat geval is het waarschijnlijk handiger om te kijken hoe jij daar beter mee leert omgaan.
Getting Things Done is een slimme methode waarbij je beter inzicht krijgt in de taken die er liggen en binnenkomen. Op deze manier kun je beter zien aankomen welke taken je moet gaan doen, en of dit te druk gaat worden of niet. Hiermee kun je ook rekening houden met spoedklussen, en hier extra tijd voor inplannen. Zo kun je van tevoren al beter je werk ordenen, en overleggen of sommige taken later kunnen gebeuren.
Maar uiteindelijk is het aan jou om goed je grenzen aan te geven, dat kunnen wij je ook niet in een training leren. Je krijgt beter inzicht in welke taken er liggen, maar je zult zelf moeten leren in het omgaan met deze taken, het heronderhandelen met collega’s en simpelweg aangeven wanneer het te druk is.
Veel succes gewenst hiermee!
Fokke Kooistra
Fokke Kooistra is senior trainer en coach bij trainingsbureau www.meereffect.nl. Hij werkt al jaren met Getting Things Done en heeft als manager ruime ervaring met het systeem.
Marleen Kruyswijk, ook senior trainer en coach bij www.meereffect.nl, staat bekend als ‘de ideale combinatie tussen warme aanmoediger en harde drill-sergeant.’
Deze maand beantwoorden zij graag uw vragen over slimmer werken en timemanagement
Meer lezen:
David Allen, Getting things done, Academic Service, € 24,95